Унікальній сторічній залізниці на Закарпатті загрожує закриття

Унікальній вузькоколійній залізниці на Закарпатті загрожує закриття. Будували її за Австро-Угорщини і нещодавно їй виповнилося 100 років. Цікава вона не лише як історична пам’ятка, вона далі є важливим транспортним засобом для гірських районів. Однак керівництво «Укрзалізниці» вважає Боржавську вузькоколійку нерентабельною і хоче її закрити навіть попри те, що останніми роками інтерес до неї туристів, особливо з Європи, постійно зростає.

Історія цієї малої залізниці бере відлік від часів Австро-Угорщини. Влада у Відні турбувалася про розвиток своєї далекої провінції, тому коли австрійські інженери проклали залізницю складним гірським тереном, на її відкриття 23 грудня 1908 року приїхав особисто міністр фінансів Угорщини. Запис про це зберігся в архівах. З того часу вона вірою і правдою слугує закарпатцям, хоча в останні два десятки років протяжність колій невпинно зменшується: з колишніх 120-ти нині залишилося усього 62 кілометри.

Та навіть попри це Боржавська вузькоколійка має значні переваги над своїми «широколійними» сестрами: на ній не використовуються електронні технічні засоби. Все, навіть переведення стрілок базується на механічних важелях, без споживання електроенергії. Замість світлофора, приміром, семафор. Підтримувати вузькоколійку в діючому стані вдається завдяки майстрам-залізничникам, котрі вручну ремонтують, або виточують деталі, що виходять із ладу.

«Вона сполучає три епохи»

Саме тому Боржавська вузькоколійка – неоцінений скарб, яким варто пишатися, переконує історик, завідувач кафедрою туризму Ужгородського національного університету Федір Шандор.

«Унікальність цієї вузькоколійки в тім, що вона сполучає три епохи – Австро-Угорщину, Чехословаччину та радянський період. Крім того, сполучає кілька ландшафтних територій. Ще одна родзинка – уздовж колії можна спостерігати технічний прогрес за ціле століття…», – наголошує Федір Шандор.

А ще Боржавська вузькоколійка – це зручний і екологічно чистий транспорт для густонаселених районів Закарпаття, зазначає спеціаліст Туристично-інформаційного центру Закарпаття Олександр Коваль. За його словами, досвід Польщі, Словаччини переконує, що залізничний транспорт може бути і недорогим, і економічно привабливим.

«За кордоном усе, що можна відремонтувати, – ремонтують. Приміром, в Угорщині діє близько сотні залізничних туристичних маршрутів, пропонують проїхатися туристичними пам’ятками, селами… Використовують будь-яку можливість для приваблення туристів до свого регіону, міста, села. Кожна маленька європейська країна турбується про збереження своєї історії. А у нас спочатку щось нищать, а потім думають – а навіщо це зробили?», – каже Олександр Коваль

Чиновники: «мала залізниця» нерентабельна

Усіх цих переваг на користь збереження Боржавської вузькоколійки не оцінили чиновники з «Укрзалізниці» та діючого українського уряду: нещодавно з’явився документ, яким «малу залізницю» визнано нерентабельною і її планують закрити. Посадовців не цікавить ні факт унікальної історичної цінності, ні привабливе туристичне майбутнє об’єкту. Все визначається лише його сьогоднішньою рентабельністю. Чиновники переконують, що на рік на утримання вузькоколійки треба щонайменше 4 мільйони гривень, але цих грошей вона не заробляє.

Проблему могли б допомогти вирішити приватні інвестори. Депутати кількох районів, громадськість населених пунктів, через які проходить вузькоколійка, звернулися вже до численних інстанцій, до вітчизняних та закордонних інвесторів із проханням допомогти врятувати залізницю. Кажуть, поки що в своїх спробах порятунку вперлися в глуху стіну – українське законодавство не передбачає передачу подібних об’єктів у приватні руки, тому об’єкту загрожує закриття.

Надія Петрів, Радіо Свобода
03 жовтня 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Надзвичайні ситуації

11:23
/ 2
В Ужгороді діти, "щоб зігрітися", спалили ВАЗ на стоянці Фото новина
11:16
У Тересві на Тячівщині горіла прибудова до 2-поверхового будинку Фото новина
16:49
/ 1
У Горонді на Мукачівщині згорів автобус ПАЗ
13:19
/ 1
У Порошкові на Ужгородщині в річці Тур'я виявили "місцевого" потопельника
12:37
У Загатті на Хустщині згорів вантажний КамАЗ Фото новина
12:25
У Кольчині на Мукачівщині на пожежі в літній кухні отримала опіки жінка Фото новина
14:09
/ 1
В Ужгороді "безправний", нарко- і алкоп'яний водій створював аварійні ситуації та тікав від поліції Фото новина
19:27
На Рахівщині біля озера Бребенескул розшукали двох знесилених і переохолоджених туристів, один з яких травмувався Фото новина
17:27
Toyota Camry в Уклині на Мукачівщині згоріла внаслідок зіткнення з деревом Фото новина
16:52
У Калинах на Тячівщині в Тересві виявили тіло місцевої мешканки
14:39
В Уклині на Мукачівщині вночі згоріла Toyota Camry
02:06
У Мукачеві вантажівка в'їхала у автобусну зупинку, водій утік Фото новина
15:24
У Сваляві згорів гараж на приватному обійсті Фото новина
15:45
У Горінчові на Хустщині горів хлів з вівцями Фото новина
15:24
У Вонігові на Тячівщині гасили пожежу в гаражі поруч з будинком Фото новина
11:38
У Сускові на Мукачівщині в палаючій надвірній споруді загинули 400 перепілок Фото новина
11:32
У Лалові на Мукачівщині гасили пожежу в причепі з вугіллям Фото новина
16:19
На Великдень у Мукачеві на пожежі врятували чоловіка
16:12
У Великому Бичкові на Рахівщині перед Великоднем згоріла мініпекарня
15:53
У Хусті горіла Mazda
15:45
У Лазах на Тячівщині згорів навіс із сіном Фото новина
16:32
/ 3
Біля Дубриничів на Ужгородщині потяг в'їхав в Audi А8 Фото новинаВідео новина
03:16
/ 1
У горах на Рахівщині розшукали туристку з Дніпра Фото новина
13:55
/ 2
У Оноку біля Виноградова Mazda злетіла у кювет і перекинулася, водій загинув Фото новина
15:05
У Кальнику на Мукачівщині згорів хлів на приватному обійсті Фото новина
» Всі новини