Із зовнішнім незалежним тестуванням Ужгород упорався

Уже традиційно напередодні Першовересня освітяни Ужгорода на конференції педагогічних працівників підбивали підсумки попереднього навчального року й окреслювали завдання на наступний, 2008—2009-й.

А оскільки на їхньому зібранні були присутні С. Ратушняк, міський голова; В. Симулик, заступник міського голови з гуманітарного напряму; Г. Сопкова, заступник начальника облуправління освіти й науки; А. Синишин, голова громадської ради при міському управлінні освіти; О. Передрій, головний лікар міської дитячої лікарні; С. Просяник, начальник служби у справах дітей; Ю. Остапець, голова освітянської депутатської комісії міської ради; В. Химинець, заступник директора Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти; В. Міца, голова приймальної комісії УжНУ, то відбулося багатоаспектне обговорення освітянських питань. Подаємо декотрі з них.
Як зазначив Володимир Огар, начальник управління освіти, аналіз роботи навчально-виховних закладів міста у 2007—2008 навчальному році засвідчив про те, що зроблено значний крок уперед у вирішенні основного питання, яке стоїть перед освітянами: дати учням якісні сучасні знання, виховати гідних громадян України, підготувати їх до самостійного життя.
Ужгород упорався із ЗНО
Важливим показником роботи ужгородського вчительства є результати введеного 2008 року всеохопного зовнішнього незалежного оцінювання. І скільки не ламали навколо нього списи, в Ужгороді воно відбулося за хорошої організації та пристойного показника виявлених учнями знань. У ЗНО взяли участь 1140 випускників, а його результати засвідчили, що вони переважно засвоїли навчальний матеріал. Наприклад, середній та достатній рівень навчальних досягнень по Україні з української мови показали 78,2% випускників; з математики – 74,2%; з історії – 81%. Водночас за тими ж результатами видно, що рівень підготовки випускників гімназій та спеціалізованих шкіл у нашому місті вищий, ніж у ліцеях та середніх школах. Так, 59,34% випускників гімназій показали відмінні результати (по Україні — понад 30%). Вони набрали 173 і вище балів на тестуваннях з математики та української мови і літератури. Причому гімназії були лідерами з обох предметів. Показник якості з математики в ліцеях ледь сягає 20%. Що ж стосується середніх загальноосвітніх шкіл тут відмінників з обох предметів було 31,15% (по Україні близько 25%). Крім того, 200 балами оцінено 2 роботи з української мови і по одній із правознавства, біології та фізики. Скористалися ж результатами ЗНО як державної підсумкової атестації 687 учнів з української мови, 82 — з історії України та 142 — з математики. “Ці показники до певної міри можуть слугувати нам мірилом якісної загальної середньої освіти. Однак не слід забувати, що не всі випускники 2008 року брали участь у зовнішньому незалежному оцінюванні, а до підготовки цих учнів доклали зусиль і репетитори”, — сказав В. Огар. На його думку, центри ЗНО вкрай необхідно винести за межі шкіл і змінити строки проведення оцінювання. Крім того, уроки цьогорічного ЗНО слід урахувати керівникам шкіл насамперед у роботі з батьками та учнями, орієнтуючи їх на більш свідомий вибір профілю навчання у ІІІ ступені школи, а також забезпечити разом із міським методичним кабінетом належну фахову підготовку вчителів до використання тестового контролю. Тож у новому навчальному році вчитимуться як учні (читати й розшифровувати тести, прискорювати час відповіді, вміти прочитувати підтекст у самому питанні), так і вчителі, котрі у 2008—2009-му працюватимуть із 11-класниками, каже С. Фесенко, начальник відділу шкіл та дошкільних закладів управління освіти.
Важливим напрямом, на думку Володимира Міци, голови приймальної комісії УжНУ, який узяв участь у роботі конференції, має стати й робота з профорієнтації, бо нинішня вступна кампанія засвідчила, що багато хто з абітурієнтів не міг чітко визначитися з освітніми уподобаннями, тож, розраховуючи “на авось”, подавали документи (звісно, не без впливу батьків) одразу на 5—7—9 кардинально різних напрямів. А ще В. Міца повідомив, що 28% бюджетників-першокурсників денної форми навчання забезпечив саме Ужгород. Найбільше (46, у т.ч. 19 медалістів) їх було з лінгвістичної гімназії; 37-ро (з них 20 медалістів) — із гімназії та 27-ро (3) — із ЗОШ № 15. Обирали ж вони переважно право, міжнародні відносини та фінанси і кредит. І лише 8-ро стали студентами фізфаку.
Закцентував голова приймальної комісії на тому, що вже за першими уроками ЗНО наступного року з Правил прийому до вузів буде виключено 15-й параграф (про особливі умови) та відмінено пільги медалістам, переможцям ІІІ (обласного) туру всеукраїнських предметних олімпіад і конкурсу робіт Малої академії наук.
Ужгородці — традиційні призери олімпіад
Особливою сторінкою в системі освіти у ІІ—ІІІ ступенях школи є робота з обдарованими учнями, які традиційно показують високі результати на Всеукраїнських учнівських олімпіадах із базових дисциплін на ІІ—ІV етапах.
Так, на ІІ (міському) етапі учні шкіл м. Уж-города у 2007—2008 навчальному році здобули 405 призових місць. Найкращих результатів домоглися: гімназія (69 призових місць), лінгвістична гімназія (40), ЗОШ № 6 (35), ЗОШ № 8 та угорськомовна гімназія (по 26), ліцей “Інтелект” (23). “За результатами ІІ етапу олімпіад можна порівняти рівень викладання базових дисциплін у різних загальноосвітніх школах, установити результативність усіх форм організації роботи з предмета та роботи школи в цілому”, — зазначив начальник управління освіти.
На ІІІ (обласному) етапі в заліку Ужгорода 126 призових місць. І особливу гордість викликають наші призери ІV етапу, які принесли не лише місту, а й області загалом 8 призових місць (торік 4). І місце з англійської мови виборола Анжела Машакада, учениця 10 класу ЗОШ № 3, вчитель Л. Онисько. Три ІІ місця завоювали: Володимир Смоланка, учень 9 класу лінгвістичної гімназії, — з англійської мови, вчитель М. Радецькі; Софія Меренич, учениця 10 класу лінгвістичної гімназії, — з німецької мови, вчитель Т. Сібукова; Василь Кухта, учень 9 класу ЗОШ № 6 ім. В. С. Ґренджі-Донського — з історії, вчитель К. Данку. Чотири ІІІ місця принесли: Лариса Павлишинець, учениця 11 класу ЗОШ № 6 ім. В. С. Ґренджі-Донського, — з німецької мови, вчитель О. Павлишинець; Павло Ігнатоля, учень 9 класу лінгвістичної гімназії, — з хімії, вчитель К. Маркуш; Сергій Кохан, учень 10 класу лінгвістичної гімназії, — з хімії, вчитель Є. Ганус; Роман Мельник, учень 8 класу гімназії, — з фізики, вчитель Л. Гедеон.
На особливу увагу заслуговує діяльність Малої академії наук як однієї з форм роботи з молоддю, що виявляє схильність до науково-дослідницької роботи. Протягом 2007—2008 навчального року відбулися І (міський) та ІІ (обласний) етапи Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідних робіт учнів — членів Малої академії наук. Призерами міського етапу стали 127 учнів-дослідників (проти 78 у 2007-му). З них найбільше з гімназії — 23, ЗОШ № 15 —17, ЗОШ № 8 — 16. На обласному етапі відзначилися 28 старшокласників: з гімназії (8), лінгвістичної гімназії (6), ЗОШ №№ 5 та 6 (по 3), ЗОШ №№7, 8 та 19 (по 2), ліцею “Інтелект” і ЗОШ № 3 (по 1).
Звісно, всяка добра справа винагороджується. Уже декілька років поспіль учні—переможці IV етапу Всеукраїнських олімпіад та ІІІ етапу МАН отримують стипендії міської ради в розмірі 100 грн. на місяць. А вчителів, котрі підготували призерів ІІ та ІІІ етапів олімпіад, ІІ етапу МАН, нагороджено грамотами та преміями. З метою ж належної оцінки вагомих результатів творчих учителів, котрі працюють з обдарованими учнями, начальник управління освіти запропонував подати клопотання до Ужгородської міської ради про фінансування стипендії вчителям, що підготували призерів ІV етапу Всеукраїнської олімпіади та ІІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук на строк один календарний рік з 1 травня поточного року.
Профільним навчанням охоплено 97% учнів міста
Новий час вимагає й нових підходів, і одним із них є впровадження профільного навчання у школах міста, виходячи з потреб дітей та педагогічного потенціалу кожного закладу. Тож нині профільним навчанням і поглибленим вивченням окремих предметів на ІІІ ступені охоплено 97% учнів міста.
Зокрема суспільно-гуманітарний напрям (історичний) обрали 2 навчальні заклади, українську філологію — 5, іноземну — 3, історико-філологічний — 3. Отже, 13 навчальних закладів із 22 запроваджують у ІІІ ступені школи суспільно-гуманітарне та філологічне профільне навчання. В цих класах вивчаються спецкурси та факультативи “Практичне право”, “Досліджуючи гуманітарне право”, “Громадянська освіта”, “Людина і світ”, “Людина і суспільство”, “Література рідного краю”, “ Словацька література”, латинь. З метою ж допрофільної підготовки в 5—8 класах введено риторику та основи християнської етики.
У 20 школах, гімназії та 3 ліцеях упроваджено природничо-математичні, фізико-математичні та технологічні профілі, і за різнорівневими програмами вивчаються математика, хімія, біологія, фізика, інформатика. На рівні допрофільної підготовки учні 3—4 класів НВК “Пролісок” вивчають курс користувача персональним комп’ютером. Четвертий рік діє НВК “Престиж” із поглибленням природничо-математичних дисциплін (вивчається логіка та довкілля.). В 9-ти ЗОШ ІІ ступеня інформатику вивчають учні 5—9 класів.
У 2008—2009 навчальному році триває процес переходу загальноосвітньої школи на 12-річний термін навчання, і за новим змістом розпочнуть навчання учні 8 класу. Особливістю навчально-виховного процесу у 8 класах цього року є те, що за новими програмами здійснюватиметься поглиблене вивчення предметів та допрофільна підготовка школярів ліцеїв і гімназій.
… а суспільним дошкільним вихованням — близько 95% п’ятирічок
Це досить високий відсоток проти загальноукраїнського показника 56%. Але завдання освітян — якомога більше діток цієї категорії залучити до садків, оскільки їх треба готувати до школи. Тому робота в цьому напрямі триватиме. Водночас для дітей, що не відвідують дошкільні заклади, при НВК “Престиж”, “Веселка”, “Дзвіночок”, ЗОШ № 19 працюють суботні школи, де розвиток та адаптація цих малят до навчання здійснюються за програмами, які пройшли ліцензування в ЗІППО.
Наразі мережа дошкільних навчальних закладів формується з урахуванням потреб населення і можливостей. Так, з квітня 2008-го освітяни працювали в цьому напрямі, і з нового навчального року в місті відкрито 10 нових додаткових груп: в НВК “Гармонія”, “Ялинка”, “Пролісок”, “Веселка”, 2 групи в “Дивосвіті”, ДНЗ №№ 1, 26, 30, при АНВК. І якщо торік у 20 ДНЗ було 4577 діток, то цього року вже 4855. “Нині проблеми влаштувати дитину в садочок немає — місце запропонуємо, — каже С. Фесенко. — Інша річ, що поки не завжди можемо задовольнити потребу батьків у саме тих закладах, які вони обрали. Групи в садочках переповнені: при нормі 15 дітей набираємо 22—23, іноді більше, залежно від мікрорайону. Однак такого, щоб ми відмовили у прийнятті дитини, нема”. Потреби ужгородців збільшуватимуться й надалі, і визначатимуть їх як зростання народжуваності, так і позитивне вирішення працевлаштування мам. Тож управління освіти працюватиме над їх задоволенням.
Наразі ж у дошкільних навчальних закладах м. Ужгорода працює 178 груп, в яких виховується 70% від загальної кількості дітей віком 1—6 років, що є вищим за середній показник по Україні. Окрім того, організовано 11 груп компенсуючого типу: 3 — для малят із порушенням зору, 5 — із вадами мови, 3 — з порушеннями опорно-рухового апарату. При ДНЗ № 6 працюють 2 групи з російською мовою навчання та 2 — з угорською. Виправдалося відкриття дошкільних груп у школах мікрорайонів Горяни та Доманинці.
Окрім зазначених, на конференції торкнулися питань оздоровлення, виховання школярів, їхнього здоров’я та умов навчання, фінансування й потреб освітянських закладів та ряду інших — усе це може бути темами окремих публікацій. Щодо завдань на цей рік, то Володимир Огар озвучив, зокрема, такі: “В організації навчального процесу в новому навчальному році ми будемо модернізувати такі основні шляхи поліпшення якості змісту освіти: особистісну орієнтацію початкової, допрофільної і профільної освіти, яка передбачає розвиток творчих здібностей учнів, індивідуалізацію їх навчання з урахуванням інтересів і нахилів; гуманізацію та гуманітаризацію – відображення у змісті освіти на кожному етапі навчання різних аспектів людської культури; пріоритет збереження фізичного, психічного здоров’я учнів; інформатизацію та комп’ютеризацію навчально-виховного процесу, збільшення кількості закладів, які використовують Internet- та мультимедійні технології в ході уроку”.
Отже, підсумки підбито, пріоритети визначено. І знову в путь.

Олена МАКАРА, “Ужгород”
02 вересня 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Соціо

14:15
Приватний поїзд "Прага — Чоп" сьогодні здійснив свій перший рейс
11:22
Запис мого діда і сепаратне святкування Паски
11:11
/ 1
У Ракоші Вишківської громади попрощалися з полеглим Героєм Святославом Корнійчуком
20:19
/ 4
В Ужгороді на об'їзній депутати-"слуги" планують "роздерибанити" понад 1 га землі із заниженням вартості в 10 разів
21:59
/ 20
На Закарпатті було зроблено спробу дестабілізації шляхом перекриття доріг "через мобілізацію". Поліція звільнила проїзд
18:44
/ 36
Головою Ужгородського міськрайонного суду переобрано Віктора Данка
18:38
На війні поліг Віталій Петах зі Страбичова Мукачівської громади
02:00
/ 29
Комбат Руслан Каганець: "Без людей виграти цю війну неможливо. Ми не зробимо мільйон роботів із штучним інтелектом, які за нас воюватимуть"
00:32
/ 1
Відсьогодні на Закарпатті розпочалася нерестова заборона
21:48
Біля Солотвинського солерудника виявлено смітники, пластикові пляшки в карстових проваллях і забруднення потоку Глод
16:44
/ 3
В Ужгороді пойдуть чемпіонат України з велоспорту-МТБ та чемпіонат області
11:26
/ 4
На війні з росією поліг Ігор Сакало з Горінчова Хустського району
10:53
У лютому споживчі ціни на Закарпатті в цілому не зросли – статистика
11:15
"Щасливі діти" запускають новий цикл відновлювальних ретритів для мам із дітьми "Сила Карпат"
10:56
/ 6
В Усть-Чорній на Тячівщині попрощалися з полеглим Героєм Октавіаном Коненком
22:53
/ 3
У понеділок в Сваляві проведуть в останню дорогу полеглого 21-річного Героя Василя Томащука
22:20
/ 2
У Великій Копані попрощалися з Віталієм Чонкою, що загинув на Запоріжжі ще торік у червні
15:31
У лютому в порівнянні з торішнім груднем ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 1,4%
14:57
Торік на Закарпатті прийняли в експлуатацію житла на 17,8% більше, ніж у 2022-му
14:10
/ 1
Кабмін перерозподілив освітню субвенцію на 2024 рік: місцеві бюджети Закарпаття втратили 2,4 млн грн
23:00
/ 3
На війні поліг ровесник Конституції України Василь Цьока з Крайникова Хустської громади
18:40
/ 1
Загинув Герой з Вишківської громади Святослав Корнійчук
11:17
/ 1
У Берегові діти принесли додому з річки стару протитанкову міну
10:45
В Ужгороді попрощалися з полеглим Героєм Михайлом Козаком
10:35
/ 3
Сьогодні, в четвер, у Буштині попрощаються з Героєм Іваном Рущаком
» Всі новини