За словами заступника начальника управління освіти і науки Закарпатської ОДА Ганни Сопкової, торік в області було введено в експлуатацію 11 шкільних новобудов та добудов на 2424 учнівські місця. А це один із кращих показників в Україні. Такі темпи шкільного будівництва практично збереглися й нинішнього року. Зокрема, об-ласноюрадою в першому півріччі 2008 року лише за рахунок коштів обласного бюджету додатково виділено понад 10,3 млн. гривень. За ці гроші має бути розроблена проектно-кошторисна документація на будівництво чи реконструкцію Арданівської школи та Імстичівської допоміжної школи-інтернату, що в іршавському районі, Нересницької школи Тячівського району, Вилоцької та Теківської шкіл Виноградівського району. Отримають кошти навчальні заклади Великоберезнянського, Хустського, Тячівського, Рахівського, Міжгірського, Виноградівського та інших районів області, міст Ужгорода і Мукачева.
Відбулися певні зміни й у мережі навчальних закладів, каже Ганна Сопкова. Так, в Ужгороді реорганізовано ЗОНІ І—III ст. № 1 у лінгвістичну гімназію. Загальноосвітню школу І—III ст. № 9 - у НВК І-III ступенів «Економічний ліцей», НВК «Гранд» — у НВК І ст. «Веселка» та ЗОНІ II-III ст. «Ерудит». Берегівська школа-інтернат І—II ст. з окремими класами для дітей з вадами фізичного та розумового розвитку стала спеціалізованою школою-інтернатом І—III ступенів. Малолунківську ЗОШ І ст. Хуст-ського району перетворено у НВК «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад» І ст., три ЗОШ І-II ст. реорганізовано у загальноосвітні школи І-III ступенів.
Стабілізується мережа навчальних закладів, які створюють умови для творчого розвитку особистості. Так, в області функціонують 13 гімназій та 8 ліцеїв (з них 5 приватних), у яких навчається 7 697 учнів, або 4,6 % від загального числа школярів.
Останнім часом удосконалюється й мережа шкіл національних меншин. Тепер на Закарпатті функціонують 120 таких закладів, це навчається 21 822 учні.
«Активно розвивається й профільне навчання, — каже Ганна Іванівна. — Завдяки цьому розшириться доступ здібної сільської молоді до якісної освіти. Торік і в першому півріччі цього року профільним навчанням було охоплено вже 59,6 відсотка старшокласників».
У вирішенні проблеми забезпечення доступу учнів сільської місцевості до якісної освіти має допомогти, на думку фахівців-освітян, створення шкіл інтернатного типу, які виконуватимуть роль опорної (базової) школи, де навчатимуться учні з територіально віддалених шкіл. Важлива роль у забезпеченні доступу до якісного навчання належить і міжшкільним навчально-виробничим комбінатам, які здійснюють профорієнтаційну і професійну підготовку. Нині в області функціонують 18 МНВК, в яких навчається 7 260 учнів-старшокласників, або 28,7 % від їх загального числа.
Реалізація кожної з перелічених моделей у межах освітньої території потребує підвезення школярів. За рахунок коштів обласного бюджету, передбачених на виконання програми «Шкільний автобус», у 2007 році було придбано Юавтобусів за 1 млн. 615 тис. грн. У цьому році з обласного бюджету виділено 1 млн. 980 тис. грн. За ці кошти вже закуплено для шкіл 10 автобусів, з державного бюджету для купівлі транспорту виділено 1 млн. 240 тис, гривень. В цілому упродовж 2004—2007 років на Закарпатті було придбано 31 автобус за кошти обласного бюджету, 17 автобусів - за гроші державної казни та 18 автобусів за кошти, виділені з місцевих бюджетів.
Якісну освіту в Україні і, зокрема, на Закарпатті має забезпечити й інформатизація шкіл. Тому впродовж минулого року за рахунок коштів Держбюджету в загальноосвітніх школах області було встановлено 136 навчальних комп'ютерних класів за 8,5 млн. гривень. У 2008 р. у рамках програми «Рівний доступ до якісної освіти» забезпечено комп'ютерними класами 13 сільських шкіл - по одній у кожному районі. Станом на 1 червня цього року в області комп'ютеризовано вже всі 295 загальноосвітніх шкіл І—III ступенів та 134 навчальні заклади І—II ступенів. Тобто в середньому по області на один комп'ютер припадає 28 школярів. У цьому році планується встановити ще 52 комп'ютерні класи за кошти обласного бюджету та 103 - за рахунок між-бюджетних трансфертів.
До мережі Інтернет наразі підключено 227 шкіл І—III ступенів, або 76 відсотків від їхньої загальної кількості (торік було 60 %). Наступним чинником успішної реалізації програми інформатизації, на думку освітян, повинно стати впровадження у навчальний процес інтерактивних методів навчання із застосуванням новітніх програмних засобів.
Тож у новий навчальний рік закарпатські школярі ввійдуть вже з оновленими школами й оснащеними класами. А якщо освітянська матеріально-технічна база розвиватиметься в регіоні такими ж темпами й надалі, то невдовзі свої двері для школяриків відчинять і ті 15 шкіл-довгобудів, які дісталися нашій області у спадок ще з радянських часів.
P.S. До речі, 26 серпня управління освіти і науки ОДА провело розширене засідання колегії з освітянами краю, на якій обговорювалися досягнення та проблеми галузі. Заступник голови обласної ради Михайло Мартин, зокрема, привітав освітян з новим навчальним роком і пообіцяв, що депутатський корпус і надалі сприятиме, щоб освіта краю була достатньо профінансована. У той час, коли проходило засідання колегії, голова ОДА Олег Гаваші зустрічався із заступниками голів РДА та начальниками райвідділів освіти постраждалих від повені районів. Губернатор знайомився, як проходить підготовка шкіл та виплата допомоги сім'ям, в яких виховуються школярі.