Олександр Яцканич: На автошляхах Закарпаття не вистачає навіть дорожніх знаків

У Росії - нововведення в правилах для водіїв. У нас – вкотре розмови про необхідність змінити законодавство, «завислий» у Верховній Раді законопроект, як суворіше карати порушників правил дорожнього руху. А ще у нас дві давні біди, оспівані ще Миколою Гоголем, -- дороги та дурні. Останні - це не лише п’яні і нахаби за кермом, але й недолугі чиновники, які за «дерибаном» не хочуть бачити розбитих доріг, відсутніх дорожніх знаків і зламаних світлофорів. Докладніша розмова про це з начальником УДАІ в Закарпатській області Олександром ЯЦКАНИЧЕМ.

Олександр Яцканич
Олександр Яцканич

— Олександре Олександровичу, статистика вашої роботи – не просто цифри, а людське життя, здоров’я…
— На жаль, так. Цьогорічні показники трохи кращі ніж торік: було 477 ДТП, зараз -- 340, загиблих було 94, цього року — 54, травмованих 394, а торік – 601. Серед інших регіонів України ми в золотій середині -- на 9-12 місцях за різними показниками роботи. 
— ДАІ вже тривалий час то реорганізовують, то ліквідовують, то реанімовують. А чи були за рік, відколи ви очолюєте обласне управління, на ваш погляд, потрібні, реформи?
— За останній рік зроблено реорганізацію, зокрема, відмінили міжрайонні відділи, які були сформовані попереднім міністром внутрішніх справ. Наприклад, Мукачівський міжрайонний відділ відповідав за Мукачівський район і місто, Свалявський, Воловецький райони. А тепер прийнято рішення відновити відділення ДАІ в кожному районному центрі. Це більш ефективно, бо є на місці керівники, є відповідні фахівці, які на всі проблеми своєчасно реагують.
— Ваш попередник на посаді нарікав, що не вистачало кадрів. Чи додали штатних одиниць?
— Так, раніше було 400 працівників на всю область, а з моїм приходом додали ще 36, зокрема, на пости ДАІ, яких в області 4 — Ужок, Нижні Ворота, Лазіщина, Сойми.
— І вистачає?
— Треба було б нам ще хоч 50 працівників, бо замало людей на трасах, адже хворіють, ідуть у відпуски, чимало задіяні в супроводах, особливо дітей, які під час канікул багато подорожують організованими групами. Доводиться знімати для цього додаткові наряди.
— На одній з останніх прес-конференцій начальник УМВС області Віктор Чепак зазначив, що не вистачає інспекторів і в самому обласному центрі.
— Щодня в Ужгороді 10-15 ДТП. Найчастіше, на щастя, при цьому немає потерпілих, але йдеться про відшкодування збитків, тому працівники ДАІ мусять виїздити для оформлення. Найбільш складні ділянки забезпечуємо регулюванням. Відтак у наряд іде 6 чоловік в одну зміну, а на таке місто як Ужгород це мало. Треба було б посилити місто 10-20 працівниками.
— І є перспектива?
— Навряд, ми піднімали це питання, в міністерстві відповіли, що хіба за рахунок перерозподілу кадрового резерву, який є в УМВС області. Тобто треба скоротити дільничного або оперативника і ввести посаду інспектора, але на це ніхто не піде, бо ті люди теж потрібні.
— Є Указ Президента про ліквідацію постів ДАІ. Скільки, хоч приблизно, коштувало торік їх відновлення і що буде з ними тепер?
— Важко сказати, але приблизно на кожен пост було витрачено 50 тисяч гривень. Чи не найбільше -- у Нижніх Воротах, де встановлено спецтехніку. Але є Указ Президента і державний департамент ДАІ прийме рішення, що робити з постами. За попередньою інформацією, вони будуть переобладнані на пункти технічної інформаційної, допомоги, можливо, там будуть якісь навчальні класи. Словом, плануємо їх зберегти.
— Наскільки, з погляду безпеки руху, задовільний стан доріг Закарпаття?
— Задовільна лише траса Київ-Чоп, яку нещодавно відбудували македонці. Але і на ній є ділянка — 703-705 кілометр, де неправильно зроблено ухил дороги. Особливо при опадах цей кілометр дуже аварійно-небезпечний. За два останні роки маємо там 6 загиблих. Скажімо, нещодавно загинула молода жінка, щойно відтягли її машину — вилетіла друга, а через десять хвилин ще одна. Так, за годину 3 ДТП на одному місці.
Я дав вказівку зробити і встановити там макет автомобіля ДАІ, аби хоч трохи стримати водіїв, які заїжджають в область. Коли опади, обов’язково виставляємо там додатково наряд інспекторів. Щодо тієї ділянки ми, як кажуть, б’ємо в усі дзвони -- підготували листа голові обласної адміністрації, Облавтодору. Кажуть, виділили на друге півріччя певні кошти…
На всіх дорогах області нині роблять лише ямковий ремонт. І не завжди якісними матеріалами, тобто за кілька місяців дорога знову у жахливих ямах.
Не вистачає дуже багато дорожніх знаків. Наприклад, в Ужгороді необхідно встановити близько 500 дорожніх знаків, які безпосередньо впливають на безпеку руху. Ми писали з цього приводу багато листів керівництву міської ради, але реагування ніякого. Так само зі світлофорами. Вартість одного 100-150 тисяч гривень, а в Ужгороді їх 21 і працюють вже більше 30 років, виробили свій ресурс. Треба будувати стоянки, особливо в Ужгороді. Але люди теж -- у Мукачеві зробили велику стоянку в центрі позаду міської ради, а всі звикли зупинитися біля потрібного магазину. Один, два таких – і вже пробка.
Кількість машин щороку зростає, автомобіль нині не купують лише ті, хто не хоче, адже дають кредити. А дороги ті самі…
— Торік в обласній адміністрації проводилась велика нарада стосовно безпеки дорожнього руху, усім службам було визначено, хто що має робити. Що реалізовано, а які проблеми ще є?
— Буду відвертий, великих зрушень немає. Пишемо листи, приписи, майже півтори тисячі вже у цьому році, а віз, як кажуть, і нині там. Дорожники обіцяють, але, кивають, грошей немає. Залізничники кілька шлагбаумів зробили, в Ужгороді, Мукачеві, але один теж коштує близько 100 тис. грн.
Місяців два тому по всій Україні було кілька ДТП на залізничних переїздах, телебачення висвітлило цю проблему, то і роботи почали проводити. Тобто, знову хрестимось, коли вже грім гримить.
— Усім знали, коли в області працювали «даішники» з іншого регіону. А скількох, наприклад, п’яних ловлять, зазвичай, наші?
— За добу -- близько 25водіїв, які у стані сп’яніння сіли за руль, 500-600 порушників правил руху. Коли були колеги з інших областей, то показники суттєво не відрізнялися. Просто вони чужі, не спрацьовував фактор «кума, свата, брата». Крім того, їх було 10, виїздили 5 екіпажів, брали у кільце кожен райцентр і це було ефективно й ефектно. А у нас так не виходить, бо, скажімо, сьогодні забезпечуємо десять супроводів дітей, двох негабаритних вантажів, а працівників мало.
Ще одна проблема -- не вистачає транспорту. Маємо взвод супроводу, який забезпечує перших осіб держави (як відомо, у нас часто бувають і президенти сусідніх країн), а машинам біля 7 років, виробили свій моторесурс. Ми зверталися в департамент ДАІ, обіцяли допомогти, а поки що підстраховуємось двома-трьома машинами. 
— Чи менше п’яних водіїв? Адже засоби впливу почали застосовувати в різних регіонах неабиякі – попросили священнослужителів під єднатися до пропаганди, демонструють зйомки жахливих ДТП…
— Це все не діє. На жаль, як пили, так і п’ють, я в органах ДАІ вже 25 років, можу порівнювати. Тепер просто більше п’яних, бо більше транспорту.
Але небезпека не лише з п’яними -- ми починаємо відпрацьовувати і водіїв у стані наркотичного сп’яніння, є вже навіть такий затриманий. Насправді їх більше, але складно провести медичне освідчення – повинні певні змиви брати, різного роду аналізи робити. Часто лікарі кажуть, що все нормально, чого ви до людини причепилися, а ми ж бачимо: зіниці розширені, поводиться неадекватно, а керує автомобілем.
— Ще одна проблема на дорогах -- скутери, мопеди.Чи врегульовано вже порядок їх використання?
— Не врегульовано. Тому це для нас ще одна з проблем. Їздять і старі, і малі, а з правилами руху навіть не знайомилися.
Нещодавно ми проводили місячник, близько 20 таких засобів пересування щоденно затримували. Відтак люди приносили документи, треба було повертати. Але і те добре, що скутер хоч добу побув на штрафмайданчику і не скоїв ДТП. Візьмемо дані, скажімо, за останню добу: з 5 ДТП -- три за участю скутерів, і так щодня.
— Як, на ваш погляд, це питання можна врегулювати?
— На жаль, на рівні Верховної Ради немає такого рішення, тому будемо, що можливо, робити на місцевому. У Вінницькій області на сесії облради прийняли рішення реєструвати їх у встановленому порядку, проводити курси з правил дорожнього руху. Ми попросили колег, вони передали ці матеріали і ми направили їх на розгляд нашої обласної ради.
-- Кажуть, віднедавна не можна здавати на права екстерном, без навчання у автошколі…
-- Так, наказом міністра з 1 травня це заборонено. Хоча є люди, які самі могли підготуватися і скласти іспити, адже буває, не можуть відвідувати курси, доглядають за хворим, мають маленьку дитину тощо. Але заборонили — треба виконувати.
— А що чути про зміни штрафів для всіх водіїв, введення нових правил?
— Якби запрацювала Верховна Рада і їх прийняла, ввели бальну систему за порушення, підвищили розміри штрафів, це дисциплінувало б водіїв, бо зараз штрафи 8,50 – 17 грн., за водіння у нетверезому стані – 250 грн. Це не серйозно. У сусідніх з нами державах якщо зловили п’яного – колосальна сума штрафу, позбавляють права керування. Дуже хотілося б, аби і у нас прийняли новий закон.
— А як щодо того, хто накладатиме штрафи – далі через суд чи інспектори на місцях?
— Тенденція така, що, можливо, певні статті розглядатиме керівник ДАІ, а основні – суд. Є думка передати такі справи до адміністративного суду.
— Чи очікувати водіям зростання цін, наприклад, за проходження техоглядів? 
— Поки що ні. Йдеться, навпаки, про зниження. Скажімо, талони, які коштували 10,80 грн., тепер -- 2,80. Хоча план відрахувань нам не знизили.
— У Мукачеві встановили камери спостереження за ситуацією на дорогах.Чи буде така практика розповсюджуватись і що для цього треба?
— Так, камери встановлено на трьох напрямках, їх виведено на пульт чергового і він контролює в’їзд та виїзд з міста. На жаль, теж є проблема -- нещодавно поблизу Червоної гори камери чи то побили, чи стріляли по них.
Продовжувати встановлювати в інших населених пунктах, думаю, будуть, але це немалі гроші і знову ж проблема міських рад, бо з державного бюджету коштів на це нема.
— Загальновідомо, що правил дорожнього руху треба вчити змалечку.Як займаєтесь «вихованням підростаючого покоління»?
— Кожен працівник ДАІ закріплений за однією школою і обов’язково раз на місяць повинен провести урок з правил дорожнього руху. Спеціальний відділ контролює цю роботу. Торік власними силами ми відновили дитяче ігрове містечко з правил безпеки руху в гімназії Мукачева. Там провели навчання, а нещодавно я там побував і дуже радий, що містечко чудово збереглося. Велика подяка за це директору гімназії. Проводяться і змагання юних інспекторів дорожнього руху. На обласних я теж був, усі команди були у формі, з жезлами. Діти мені тиск міряли, шини накладали – показували як уміють надавати першу допомогу. Перемогла команда ужгородської школи №20. Переможець отримав путівку в “Артек” за рахунок УДАІ.
Дітей якраз і треба вчити, може тоді у нас колись таки виростуть відповідальні громадяни і війна на дорогах не збиратиме такі страшні, як нині, урожаї.

Лариса Подоляк, "Старий Замок "Паланок"
04 липня 2008р.

Теги:

Коментарі

Matrona 12.05.2011 / 15:54:00
znajete same obidne te sho vin ubyv hlopcja..ta vin nash beregivskij nachalnik milicji...Jak sho ja dobre znaju ..milicija ta dai znymaje znas..iz vsjakoji durosti hroshi..ta sami porushujut hirshi pravika..Ta jih ne zasudzhujutj...:(((..nichogo-jak kazhutj- toli jesho budet ojojoj!!!!!

НОВИНИ: Соціо

22:03
"Вітряні парки" "відповідально" відбудують міст, "безвідповідально" обвалений вантажівками з щебенем для дороги, якою вони планують возити "ненормативні великогабаритні вантажі"
13:11
Екоклуб у Ясіні запрошує на пізнавальну "Подорож на Драгобрат"
00:50
/ 2
Суд в Ужгороді покарав працівницю митниці за хабарництво штрафом
02:20
/ 3
Проти журналістки-розслідувачки із Закарпаття, яка пише про вітряки у горах, знову публікують замовні статті
23:30
/ 3
ДЕІ відмовляється надати акт перевірки законності будівництва на полонині Руна, – УПГ
13:53
/ 1
На Тячівщині сьогодні зустрічали полеглого Героя Юрія Бороді Фото новина
20:45
Учасники екоклубу в Ясінях мандрували Стежкою Довбуша у Карпатському національному парку Фото новина
14:06
/ 3
У Великих Лучках на Мукачівщині провели в останню дорогу захисника Андрія Закладного, що помер під час лікування Фото новина
13:48
/ 5
Учителька математики з Іршави розв'язала одну з найдавніших "нерозв'язних" математичних задач — трисекцію кута
13:18
Відкрито реєстрацію на липневі зміни дитячого екоосвітнього табору "Зелені скарби Карпат" в Ужгороді
22:35
/ 7
Подружжя волонтерки та військового зупиняють рух на транспортному мосту в Ужгороді на хвилину мовчання Відео новина
21:46
/ 8
Виноградівський фейкомет Староста придумав фейк про позов "краматорців" до "Закарпаття онлайн"
12:12
В Ужгороді завершилася перша зміна літнього табору "Зелені скарби Карпат" Фото новина
16:45
/ 1
"Щасливі діти" оголосили на Закарпатті конкурс "Карпатський сторітелінг"
16:42
/ 1
З російського полону повернули ще двох закарпатців
12:36
Четвертий день екотабору «Зелені скарби Карпат»: мандрівки, квести та екотворчість
21:23
/ 1
Внаслідок важких поранень у лікарні помер захисник Андрій Раняк з Хуста Фото новина
21:10
/ 1
Берегівська міськрада повідомила про смерть захисника Йожефа Паски Фото новина
16:23
19-25 червня на словацько-українському автомобільному прикордонному переході "Убля – Малий Березний" буде тимчасово обмежено рух
13:55
"Зелені скарби Карпат": третій день екотабору — пригоди, знання і натхнення
13:55
/ 2
У Іршаві попрощаються з Сергієм Копинцем, що рік вважався зниклим безвісти
21:29
На Закарпатті запрацює програма стентування для пільгових категорій з хронічними ураженнями серця Фото новина
21:11
Другий день екотабору "Зелені скарби Карпат: поїздка на озеро Синевир і до бурих ведмедів Фото новина
11:33
/ 2
Підтверджено загибель у серпні 2024-го Василя Тарканія з Мукачева Фото новина
23:16
На Закарпатті стартував дитячий екотабір у межах проєкту "Зелені скарби Карпат" Фото новина
» Всі новини