14 квітня КУ «ЦОЗО» оприлюднило договори з новоствореним ФОПом Богданою Молнар, під яку заточили закупівлі на 15 000 кг макаронів, 30 000 л соку, 21 300 кг заморожених фруктових і овочевих сумішей та 7 000 кг свіжозамороженого рибного філе.
Застосована замовником схема полягає у заниженні очікуваної вартості закупівлі при проведенні відкритих торгів з особливостями, що робить її непривабливою для постачальників і веде до відміни аукціону. «Покращення» закупівельного процесу під час війни дозволяють замовнику на власний розсуд передбачати в тендерній документації можливість подання учасником цінової пропозиції вищої, ніж встановлена очікувана вартість. Саме так вчинили ФОП Богдана Молнар і комунальна установа Виноградівської міської ради, уклавши прямі угоди, згідно з якими ціну, наприклад, на рибу підняли на 70% - зі 125 грн/кг до 212 грн/кг.
Богдана Молнар розпочала підприємницьку діяльність 31 березня 2023 року, а вже 14 квітня КУ «ЦОЗО» уклало з нею договори на загальну суму 5,18 млн грн.
За такою ж схемою "розпиляли" 2 млн грн на закупівлях вершкового масла, твердого та кисломолочного сиру, картоплі і сушеного гороху. Після відміни торгів через відсутність пропозицій, комунальна установа уклала прямі угоди з ФОПом Іваном Василинцем, за якими, наприклад, ціна масла зросла на 50% - з 150 грн/кг до 225 грн/кг.
Також з ФОПом Василинцем 27 березня уклали договір на 2,1 млн грн на постачання фруктів та овочів. Підприємець переміг на аукціоні з найдешевшою пропозицією з цінами, на деякі лоти нижчими за аналогічні закупівлі по Закарпатській області:
Іван Василинець зареєстрований у селі Дротинці по вулиці Українська 76 Берегівського району. За 8 років підприємницької діяльності це його перший досвід участі на державних закупівлях. Поточна сума договорів на «Прозорро» з єдиним замовником - КУ «ЦОЗО» - 4,07 млн грн.
За тією самою адресою у Дротинцях зареєстрована і ФОП Ганна Василинець, у якої протягом 14-24 березня комунальна установа без використання електронної системи купила заморожену овочеву суміш, манну крупу, томатну пасту, заправки та приправи, цукор і олію соняшникову рафіновану на загальну суму 543 тис грн. Суміш овочеву заморожену у Ганни Василинець придбали дешевше, ніж у Богдани Молнар, – по 110 грн/кг замість 120 грн/кг. Для підприємиці це також перший досвід на державних закупівлях у єдиного замовника як у її родича Івана Василинця.
Комунальна установа посунула минулогічний підряд фаворитів з оточення соратниці директора КУ «ЦОЗО» Юрія Свища по Берегівській районній раді Яни Ісаєвич (ПП «Рідне Закарпаття»), включно з нею, її чоловіком Юрієм Ісаєвичом та робітниками Олександром Ревою і Михайлом Поляком, з котрими на початку 2022 року уклали договорів з порушенням строків на загальну суму 13,2 млн грн. При моніторингу закупівель з ознаками тендерної змови Західний офіс Держаудитслужби порушень не виявив.
Після оприлюднення інформації про вищезгадані закупівлі до ЄРДР внесли відомості щодо можливих зловживань службовим становищем службовими особами Виноградівської міської ради при поставці харчових продуктів до освітніх закладів, здійснюється досудове розслідування кримінального провадження з ознаками правопорушення передбаченого ч.2. ст. 364 КК України.
Цього року Юрій Ісаєвич переміг лише на двох відкритих торгах з особливостями. 27 березня комунальна установа підписала з ним договори на постачання 103 000 яєць по 5,45 за штуку та продукції борошномельно-круп'яної промисловості на загальну суму понад 1,5 млн грн.
На аукціонах із закупівлі борошна і круп Юрій Ісаєвич переміг з найнижчою ціновою пропозицією, пропонуючи деякі лоти невідомого виробника за цінами нижче ніж пропонують на аналогічних закупівлях управління освіти, релігій та у справах національностей виконавчого комітету Хустської міської ради та управління освіти, культури, молоді та спорту Мукачівської міської ради, а також нижче тих, на які КУ «ЦОЗО» заключила договір з його дружиною Яною Ісаєвич у листопаді 2022 року:
Порівняння закупівельних цін тендерів березня 2023 р. у Виногрдові, Хусті, Мукачеві
Крім того, у тендерній документації на ці дві закупівлі замовник КУ «Центр з обслуговування закладів освіти» Виноградівської міської ради вимагав надати для хліба висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Водночас, анонімний користувач зауважив, що, згідно з чинним законодавством, вимога отримання висновку СЕС стосується лише промислової групи товарів: «З вересня 2015 року висновок СЕЕ не отримується на продукти харчування, цю норму було відмінено Законом № 1602-VII від 22.07.2014. Просимо забрати цю незаконну вимогу. Також просимо вилучити вимогу про маркування товару, оскільки технічні вимоги не передбачають вимоги постачати товар в упаковці».
Після зауважень замовник вніс зміни до тендерної документації.
З комірником сім’ї Ісаєвич Олександром Ревою комунальна установа цього року уклала договори на постачання какао та чаю чорного крупнолистового вищого гатунку на загальну суму 74 тис грн. Інформації про закупівлі без використання електронної системи у «Прозорро» повідомили 15 лютого.
27 березня КУ «ЦОЗО» уклало договір з ФОПом Володимиром Перецом на постачання 9000 кг свинини без кістки по ціні 183 грн/кг, 6890 кг яловичини по ціні 220 грн/кг та 10500 кг курячого філе по 150 грн/кг на загальну суму 4,7 млн грн.
Крім того, що і для цього тендерну замовник вимагав відмінений у 2015 році висновок СЕЕ, він ще і відхилив більш дешеву цінову пропозицію, пославшись на відсутність або некоректне заповнення вимог тендерної документації із зобов’язанням «виправити зазначені вище невідповідності шляхом завантаження в електронну систему: гарантійного листа в довільній формі про те, шо він погоджується з правом Замовника на здійснення лабораторних досліджень товару, що постачається за умовами Договору, складеного відповідно до вимог п.п.3.9 Додатку 2 до тендерної документації; листа-згоди з проєктом договору про закупівлю, викладеним у Додатку 3 до цієї тендерної документації, в якому на підтвердження свого ознайомлення з проєктом договору повинен зазначити підстави розірвання договору замовником в односторонньому порядку які зазначені у такому проєкті договору, а також підтвердити, що він буде дотримуватися умов своєї тендерної пропозиції протягом строку, встановленого в п. 4 Розділу 3 до цієї тендерної документації; довідку у довільній формі щодо відсутності підстави для відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах, встановленої в абзаці 14 пункту 44 Особливостей. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у цьому абзаці, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у відкритих торгах. Для цього учасник (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику процедури закупівлі не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі.; довідку в довільній формі в якій зазначити Адресу електронної пошти та номер телефону пов'язаний з мобільними додатками для комунікації на які будуть надсилатися заявки».
Крім шкіл і дитячих садків, підпорядкованих КУ «ЦОЗО» Виноградівської міської ради, Володимир Перец поставляє м’ясо у заклади освіти, підпорядковані управлінню освіти, релігій та у справах національностей виконавчого комітету Хустської міської ради та дошкільні навчальні заклади, підпорядковані Виноградівській міській раді. Різниця цін на ті ж самі лоти – 10-30%.
Порівняння закупівельних цін тендерів на м’ясо для ДНЗ Виноградова і КУ «ЦОЗО»
У ФОПа Володимира Переца через систему «Прозорро» укладено договорів на 34,08 млн грн. Найбільші замовники: управління освіти, релігій та у справах національностей виконавчого комітету Хустської міської ради – 19 млн грн, та КУ «Центр з обслуговування закладів освіти» Виноградівської міської ради – 9,7 млн грн.
Олена Мудра