Наразі готується техніко-економічне дослідження автошляху до Земпліна (історична частина Словаччини, до якої входить і Михайлівці), де вже завершили аналіз дорожнього трафіку та проводять оцінку отриманої моделі руху транспорту.
«Ми б використали кошти ЄС для цього розділу (наприклад, кошти CEF, транскордонне співробітництво…). Це значно полегшить транспортні перевезення з України та в Україну. Чим раніше ми почнемо над цим працювати, тим швидше зможемо подати заявку на фінансування. Ми припускаємо, що трафік між Словаччиною та Україною збільшиться. А оскільки проїзд вантажного автомобільного транспорту є платним, то це ще й дохід для держави.
Надалі ділянку траси D1 ми будемо використовувати спеціально для відбудови України разом із залізничним транспортом, над яким ми працюємо паралельно», – зазначив державний секретар Міністерства транспорту Ярослав Кметь на пресконференції 16 листопада у Кошицях.
Державний секретар Міністерства транспорту Ярослав Кметь / Jaroslav Kmeť / Facebook
За словами генерального директора Національної компанії автомобільних доріг (NDS) Владіміра Яцко, навіть війна в Україні «дає [нашій] республіці величезний шанс завершити D1». Однак будівництво доріг ускладнюється необхідністю проведення археологічного дослідження ділянок та перенесення електромереж.
Згідно з планом підготовки продовження магістралі D1 до кордону з Україною, передбачається будівництво п’яти ділянок довжиною 74 кілометри: Бідовце – Даргов (12,6 км), Даргов – Поздішовце (18,2 км), Поздішовце – Міхаловце (12 км), Михайлівці – Собранці (15,8 км) і Собранці – державний кордон Словацької Республіки з Україною (15,5 км).
Маршрут запланованої автомагістралі D1 до кордону з Україною / NDS
Точки з’єднання з Україною
Станом на зараз вже словацькою та українською сторонами під час зустрічі в Ужгороді узгоджено точку з’єднання траси D1 з Україною. Відповідна угода вже розроблена та має бути підписана наприкінці листопада.
«Для завершення мультимодального дослідження, яке готується для цієї ділянки магістралі, дуже важливо, щоб українська сторона письмово задекларувала конкретні точки підключення. Підтверджено, що цим пунктом буде прикордонний пункт Ужгород – Вишнє Нємецьке. Ділянка від точки з’єднання магістралі до Собранце фінансуватиметься з інструментів Connecting Europe», – зазначив радник прем’єр-міністра Едуарда Геґера з транскордонного співробітництва Едуард Бураш.
Пресконференція з питань будівництва траси D1 у Кошице / Eduard Buraš / Facebook
Ще однією з передумов підключення України до траси D1 є налагодження інфраструктури на словацько-українських пунктах пропуску, яка не оновлювалась близько 30 років.
«Немає парковок, паркувальних майданчиків, санітарних вузлів. Ситуація не відповідає 21 століттю. Ми хочемо разом з Україною побудувати сучасний термінал», – зазначив він.
За його словами, сполучення з Україною за допомогою траси D1 допоможе вирішити ситуацію з кількаденним очікуванням вантажівок з одного та іншого боку кордону та прискорити переміщення вантажів