Війна згубила багато бізнес-проектів з фешн-індустрії. Серед них не тільки ті, що на етапі задуму, а й розвинуті по всій Україні мережі брендового одягу з усього світу. Зараз українські виробники не можуть наважитись відкрити свій магазин, проте діджитал агентство Bonum запевняє — це реально й доцільно з багатьох причин.
Про те, як змінилась ситуація на ринку брендового одягу, розповімо далі.
Bershka, Pull & Bear, Zara та H&M не поспішають поновлювати роботу магазинів в Україні, а імпорт товарів багатьох інших брендів скоротився на 60 % з 24.02.2022 — повідомляє консалтингова компанії Pro-Consulting.
Генеральний директор мультибрендового ритейлера модного одягу ARGO Павло Савчук розповів про ситуацію, що склалася. ARGO — це 52 магазини в Україні, виторг з яких впав приблизно на 30 % з початку війни. Наразі компанія продає залишки зимових колекцій, адже не вистачає актуальних для спекотного сезону товарів, які зазвичай завозили навесні до ТРЦ.
У свою чергу мультибрендовий ритейлер Intertop отримав менше половини — приблизно 40 % — замовленого одягу. Сергій Бадрітдінов — генеральний директор «Intertop Україна» — розповідає, що запит на весняно-літні колекції на наступний рік вже сформовано. Але для цього потрібно сплатити борги.
Колекції тепер складніше замовляти через такі фактори:
Аби не загубити бізнес, власники компаній вдаються до укладання тристоронніх договорів та замінюють брендовий одяг на товар власного виробництва.
Наприклад, ARGO замовляють продукцію за допомогою партнерів у Європі. Також під власною маркою Equilibri компанія відшиває одяг, якого не вистачає на ринку.
Протягом останніх трьох років, за інформацією від «Укрлегпром», основними гравцями на ринку ритейлу в Україні були міжнародні модні бренди. У 2019–20 рр. ситуація на ринку, обсягом майже 60 млрд грн, склалася наступним чином:
Та перспективи для вітчизняного продукту позитиві. За словами СЕО мережі ARGO,
відсоток власної марки у магазині може сягати 30 пунктів, тоді як до війни ця цифра була в межах 10–15. Олександр Соколов — генеральний директор Pro-Consulting — також втішає передбаченнями, що вітчизняні виробники дизайнерського одягу можуть збільшити частку продажів.
Проте, аби український модний одяг зайняв більшу частку ринку, мають діяти деякі умови. Наприклад, магазини всесвітньо відомих операторів не відкриватимуться ще приблизно рік.
Однак такі бренди достатньо сильні, аби не втратити свій бізнес та популярність в Україні. Для цього вони віддають колекції за більшими знижками та зменшують борги на ввезений товар.
Савчук пояснює, що попит на українське зростає через обмежену пропозицію та зростання патріотизму. Такі складні часи для народу дають змогу піднятися вітчизняним маркам. Наприклад, після Революції гідності своїм шансом успішно скористалися такі бренди, як aTan, Must Have, VOVK, Goldi.
Але теперішню ситуацію важко назвати такою ж, оскільки люди не мають грошей на шопінг. Андре Тан доводить це на прикладі фактичних змін власної марки aTan:
Схожа ситуація спостерігається у Must Have — число купівель у травні зменшилося на 60%.
Більший успіх має виробник українського одягу Goldi, чиї обсяги продажів не стали менші порівняно з 2021 роком. Проте варто пам’ятати, що цей рік теж був тяжким через карантинні обмеження— підкреслює співвласник Goldi.
Деякі українські виробники одягу відмічають, що під час війни показники гірші, ніж у період пандемії. Так Анна Коваленко — співвласниця Must Have — повідомляє, що вони скоротили колекцію на сезон весна-літо у два рази. Це також дасть змогу склади від залишків товару.
Андре Тан підтверджує, що вітчизняного продукту на складах вистачає, щоб замістити імпорт. Так до власних магазинів він доставив тільки одну п’яту частину колекції на весняний та літній період, що нараховує 65 тис. товарів. Залишок одягу піде на продаж європейським оптовикам або залишиться на наступний рік.
Проте й цей план має недоліки. Партнери з Європи неохоче погоджуватимуться на купівлю через ризик втратити товар під час обстрілів. Аби зберегти одяг, потрібно забезпечити склад для нього за межами України.
Вітчизняним виробникам одягу радимо відкласти мрії про фізичну точку з товарами у ТРЦ. Як відомо, це вразливі об’єкти, де ризик руйнування будівлі внаслідок бойових дій дуже високий. Саме тому трафік у таких місцях меншає, а не значне скупчення покупців постійно вимушене покидати магазини під час сирен. Багато речей в таких умовах не продати, тому виручка може навіть не покривати витрати на оренду дорогого приміщення.
Інтернет-магазин вирішить проблеми з безпекою, рентабельністю діяльності та організацією процесу замовлень. Як саме:
Не варто боятися засновувати свою справу. Саме зараз країна потребує амбіційних людей, що готові реалізувати свої проекти попри всі складнощі та ризики. Навіть маленький бізнес, як-то інтернет-магазин власного дизайнерського одягу, буде позитивно впливати на економіку. До того ж, якщо скористатися можливістю саме зараз, вдасться зайняти своє місце на ринку поряд з провідними брендами в майбутньому.