Якщо скористатися розробленими в рамках проєкту «Пізнай Ужанську долину» маршрутами, то відповіді знайдуться як на ці, так і на багато інших питань. У цьому впевнені представники команди, що розробляла маршрути з аудіогідами. Власне, учасники презентації п’яти маршрутів, яка відбулася цього тижня, у цьому переконалися самостійно.
Учасники заходу зустріли сонце на Лавандовій горі; в унікальній лемківській садибі у Зарічеві мотали ляльки-мотанки та слухали оповідь про власника садиби, оглядали предмети вжитку; відвідали поселення волохів у с.Мирча і побачили, як за 15 хвилин липове поліно перетворюється на дерев’яну ложку; сплавлялися Ужем; у селі Дубриничі знайомилися з екоремеслом Василя Полажинця та Вероніки Вітерець (пара виготовляє вироби з використаних скляних пляшок) та смачно обідали у садибі Bed&Bike; у Паладь Комарівцях відвідали один з найстаріших кам'яних храмів Закарпаття; у Середньому прослухали легенди та історію про замок, скуштували вина від Владислава Чопака. Кульмінацією туру стало театралізоване дійство на території палацу Плотені, що у Великих Лазах. Історію родини скрипаля та землевласника Нандора Плотені під акомпанемент квартету Сергія Добоша розповіли у ролях гідеса Аліса Смирна та актор Микола Карпенко.
«За останні роки Перечин перетворюється на привабливу у туристичному плані місцевість. Бо до цього часу наше місто знали як «лісохімкомбінат з неприємним запахом». Та я дуже щасливий, що останнім часом ми змогли відкрити Перечинщину для туристів. Показавши справжні принади, серед яких і лавандова гора, і крафтові вироби, і унікальні гастрономічні продукти», — сказав міський голова Перечина Іван Погоріляк на початку престуру на Лавандовій горі.
За словами керівниці проєкту Людмили Сюзевої, презентовані 5 маршрутів об’єднали понад 70 локацій та пам’яток культурної та історико-природної спадщини, а також 20 об’єктів туристично-орієнтованого бізнесу.
«Ми бачимо, як туроператори (і не тільки закарпатські) почали привозити сюди туристичні групи. Більше того, судячи з програми, багато хто возить туристів саме нашими маршрутами. І це дуже добре, адже раніше такої популярності Ужанська долина не мала. Окрім того, до нас постійно звертаються представники місцевого бізнесу і просити, аби їхні точки теж зазначати у маршрутах», — розповіла Людмила Сюзева.
Повна назва проєкту — “Промоція історико-культурної та природної спадщини Ужанської долини через формування нових партнерств та створення спільних продуктів”.
Вже всі 10 тематичних маршрутів завантажені на платформу додатку. Доступ до платформи — безкоштовний, тому будь-хто може скористатися аудіогідами хоч на відстані, а хоч під час проходження маршрутів. Поза рамками проєкту створили додатковий, 11-ий, маршрут. Поки що його назва робоча — «Перечин». Однак, за словами організаторів, зовсім скоро буде оголошено конкурс на назву маршруту, а переможець отримає цікавий приз.
Авторами мандрівок виступили закарпатські екскурсоводи: Аліса Смирна, Владислав Товтин, Юрій Славік, Павло Худіш, Олександр Шершун, Юрій Яновський, Юрій Черяник.
Даний проєкт реалізовується громадською організацією «Щасливі діти» за підтримки Українського культурного фонду. Партнерами виступили ГО „Асоціація фахівців туристичного супроводу Закарпаття” та управління туризму та курортів Закарпатської ОДА.
«Такі проєкти не тільки якісно наповнюють український культурний ландшафт, але й розкривають багатий потенціал усього Закарпаття. Це чудовий приклад того, як культура у партнерстві із місцевою владою, локальним бізнесом і громадським сектором може бути ефективним агентом змін у цілому регіоні. Проєкт так само відповідає реаліям життя у часи COVID-пандемії і запиту на культурні діджитал-продукти, адже пропонує подорожувальникам автономність у виборі маршруту і способу пересування, а місцевим громадам і культурним осередкам — можливість бути поміченими і доступними для відвідування», — зазначила програмна менеджерка Українського культурного фонду Ірина Широкова.
Всі маршрути поділяються за протяжністю та складністю. Є пішохідні, велосипедні та автомобільні. Окрім того, команда створює ряд продуктів, серед яких аудіогіди, набори листівок, сувенірна продукція тощо. Аудіогід-путівник записаний українською та англійською мовами. Обидві версії для безкоштовного користування — за посиланням https://izi.travel/en/f486-piznay-uzhansku-dolinu/uk
Так званою вишенькою на торті стане промоційний відеоролик, який обіцяють презентувати найближчим часом, повідомили Закарпаття онлайн у пресслужбі ГО «Щасливі діти».
Фото Сергія Гудака