З іншого боку, статистика — річ суто фактична, фіксаційна, тому вона нерідко стимулює аматорів до поверховості узагальнень і далеко не завжди віддзеркалює перспективу. Саме тому, започатковуючи на сторінках «ІЗ» тематичну рубрику «Квартирне питання», яку хотіли б зробити регулярною, принаймні з періодичністю у 2-3 місяці, ми розраховуємо на активній і плідний діалог між фахівцями та «рядовими» житлових фронтів. Результатом його бачимо повну взаємну обізнаність сторін, що, без сумніву, піде на користь справі. На це нам дозволяє сподіватися і те, що ідея, власне, прийшла згори: на останньому засіданні Центральної житлової комісії МВС її висловив заступник голови ЦЖК Олександр Пантелишин, «за сумісництвом» — заступник керівника Апарату Міністра. Останній факт свідчить, зокрема, і про те, що нова керівна команда міністерства планує приділяти полегшенню проблеми житла для працівників органів внутрішніх справ пріоритетну увагу.
Закриті двері викликають атмосферу напруги
— Перш за все, у цих питаннях, дуже болючих для багатьох, має бути відкритість, — зазначив Олександр Пантелишин. — Розподіл житла, якщо він відбувається за зачиненими дверима, породжує домисли, підозри, звинувачення, скарги, часто до всього — необґрунтовані. Людей можна зрозуміти, це питання дійсно з найвразливіших для працівників, але в багатьох випадках непотрібної напруги у колективах, особистих образ тощо можна було б уникнути, якби працівники та їхні родини були елементарно поінформовані.
Отже, я бачу дві основні теми для функціонування рубрики в газеті «Іменем Закону». Перша — максимально повне інформування читачів щодо нормативної бази у сфері надання житла, чинних положень, прав та обов’язків громадян. Адже виникає маса нюансів, незнання яких позбавляє можливості людей орієнтуватися у складних «житлових» процесах. Приміром, часто виникають питання навколо колишніх працівників внутрішньої служби; щодо включення до квартирних справ членів сім’ї; перспектив зберегти чергу після розлучення або колізій, пов’язаних з відрядженням працівника до іншого підрозділу. Останнє, до речі, на нашу думку, потребує законодавчого врегулювання, оскільки відрядження людини, скажімо, з центрального апарату до регіону фактично означає втрату ним черги. Виникає ох яка непроста дилема — або кар’єра, або житло. Як фахівець, який досить детально займався кадровими питаннями у Секретаріаті Президента України (Олександр Іванович очолював там відповідний главк. — Ред.), запевняю, що керівництво МВС налаштоване зробити все, щоб зняти цей реальний для багатьох перспективних працівників конфлікт інтересів.
Другий, окрім знайомства з нормативною базою, напрям — інформування, так би мовити, оперативного характеру, за конкретними фактами надання житла. Щоб не виникало питань на зразок: а чому на ту чергу стільки квартир, а на іншу менше? Скільки існує черг і чи має право людина перейти з однієї в іншу тощо. Впевнений, що рубрика мала б також до певної міри стимулювати й начальників ГУ-УМВС. В тому сенсі, що в кожному регіоні прийнято відповідні програми боротьби зі злочинністю, і місцеві органи влади їх фінансують — на понад 80 млн грн. Але 2 області не передбачили на ці програми жодної копійки, Житомирська, наприклад, затвердила «допомогу» всього лише на 5 тис., Сумська — на 20 тис. У той же час Севастополь, місто з 300-тисячним населенням, дає своїм правоохоронцям 2,6 мільйона. Це теж, на нашу думку, покладає на керівників міліції певну відповідальність. Так, є програма забезпечення житлом військовослужбовців, яка фінансується з центрального бюджету, однак що зроблено на місцевому рівні для своїх підлеглих? Одне слово, тем для спілкування з працівниками міліції щодо квартирного аспекту є чимало. Переконаний, вони знайдуть жвавий відгук.
520 сім’ям 2007-й приніс щастя
Детальну інформацію щодо стану будівництва або придбання житла для працівників ОВС у 2007 році та перспективи поточного редакції надало Управління капітального будівництва та інвестицій МВС України. Розкладання «по полицям» виглядає так.
Як уже говорилося, на початок 2008-го в чергах для отримання житла в системі перебуває 20659 працівників, 6231 з них не можуть покращити свої житлові умови понад десятиліття. Одним з найпроблемніших питань, яке гальмує хід виконання Комплексної програми забезпечення житлом військовослужбовців, за твердженням фахівців, є її фінансування за сумнозвісним залишковим принципом. У 2007 році видатки на будівництво житла для осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ здійснювалися через Міністерство регіонального розвитку та будівництва. Перелік об’єктів житла відповідно до постанови Кабміну був затверджений спільним наказом Мінбуду, Мінфіну та МВС. Ним передбачалося ввести в експлуатацію житлові будинки або придбати квартири в Києві, Житомирі, Сєвєродонецьку Луганської області, Львові і Новому Роздолі, Полтаві, Рівному, Дубно та Дубровицях цієї області, Шостці, Каховці, Хмельницькому та Черкасах, а також продовжити проектування і зведення будинків для працівників МВС.
Кошти з держбюджету згідно бюджетного розпису асигнувань почали надходити лише в липні, що дозволило профінансувати завершення будівництва на вул. Бакинській у Києві та з вересня розпочати фінансування інших пускових будинків в областях. Усі заплановані витрати з держбюджету — 48 млн грн. — надійшли. Всього ж урахуванням усіх джерел фінансування було виконано робіт на 67,5 млн грн.
Ось перелік введеного в експлуатацію житла: секція на 6 квартир в Судаку (АР Крим); 2-квартирний будинок у Черняхові (Житомирська обл.); 20-квартирний будинок в Ужгороді; черга на 26 квартир у будинку у Львові; 6 квартир в Полтаві; 17 — у Рівному; 22 — у Тернополі; 13 — у Харкові; 7 житлових будинків на 68 квартир у містах Хмельницької області; 180 квартир у згадуваному будинку на Бакинській в Києві (для працівників центрального апарату МВС). На умовах пайової участі було придбано 160 квартир. Загалом побудовано та отримано для працівників органів внутрішніх справ 520 квартир.
Що рік прийдешній нам готує?
Заступник начальника Управління капітального будівництва та інвестицій МВС Володимир Заглинський, коментуючи плани на 2008-й, повідомив, що УКБІ продовжує спільно з проектувальниками та інвесторами роботу з проектування житлових будинків для працівників центрального апарату МВС у Солом’янському та Оболонському районах Києва (пров. Ковальський, 2 та просп. Героїв Сталінграду, 15-В відповідно). На розгляд Містобудівної ради КМДА винесено проектно-кошторисну документацію на стадії «проект». Нині відбувається зняття зауважень, які висловила рада, і виконуються проектно-вишукувальні роботи на цих земельних ділянках.
Минулого року тривало оформлення землевідведення та розпочато роботу з проектування багатоповерхової житлової забудови на частині території відомчого санаторію «Променистий» у місті Буча поблизу столиці. Там же, у Бучі, МВС намагається активізувати процес прийому-передачі від регіонального відділення Фонду держмайна у Київській області до своєї сфери управління незавершеного 72-квартирного житлового будинку.
Спільно з керівництвом Деснянської районної у м. Києві держадміністрації організовано та проведено громадські обговорення з мешканцями навколишніх будинків містобудівної документації щодо забудови земельної ділянки на проспекті Лісовому, 1, яку МВС планує одержати під будівництво житла. Відповідні житлові амбіції, звісно, мають колеги в кожному регіоні України.
Тепер про романси, тобто про фінансові можливості. До бюджетного запиту на 2008 рік МВС надало пропозиції щодо капітальних вкладень на будівництво житла, відштовхуючись від мінімальної потреби в 150 млн грн. Це дозволило б надати людям 616 квартир. Пропозиції ґрунтувалися на положеннях і прогнозних розрахунках Комплексної програми забезпечення житлом військовослужбовців і членів їхніх сімей. Втім, Закон України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» передбачив видатки на такі цілі в сумі показника минулого року — ті ж 48 мільйонів. Перелік об’єктів, будівництво яких цього року здійснюється за рахунок видатків держбюджету, затверджено керівництвом МВС. Він дозволяє розраховувати на введення в експлуатацію 168 квартир. І стимулює надію на перегляд бюджету, а також на те, що традиційна формула «інші джерела фінансування» поточного року спрацює краще, ніж раніше.
Ще одна, до певної міри обнадійлива, перспектива пов’язується фахівцями з розробкою програми, на цей раз Державної, «…забезпечення житлом військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб». МВС, зрозуміло, бере участь у її розробці. Головною метою цього документу є сприяння реалізації державної політики у сфері розв’язання житлової проблеми шляхом зосередження для цього бюджетних і позабюджетних фінансових ресурсів, створення правових засад для впровадження механізмів пільгового довгострокового й іпотечного кредитування будівництва і придбання житла, а також координація діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади для досягнення мети. Вона все та ж: зробити так, щоб квартирне питання остаточно нас не зіпсувало.