Організатори фестивалю, туристичний оператор «Карпати. Туризм. Відпочинок» та Рахівський автомобільний клуб, ставлять перед собою мету влаштувати свято для любителів автоперегонів та шанувальників гірського ралі, а отримані кошти передати Карпатському національному природному парку, як компенсацію за використання його доріг при автоперегонах.
Але екологічні організації виступають проти цього фестивалю, мовляв, маршрут перегонів на джипах (найчастіше саме цей вид транспорту використовують у змаганнях) частково проходить ще й територією Карпатського біосферного заповідника. Закон же забороняє рух будь-якого транспорту на заповідних територіях (на відміну від паркових зон, до яких належить Карпатський національний природний парк). А ще фахівці переконані, що автоперегони завдають непоправної шкоди місцевій флорі та фауні. «День» вирішив з’ясувати, чи справді гірське ралі загрожує екобезпеці Карпат.
Як розповіла менеджер з туризму туроператора «Карпати. Туризм. Відпочинок» Тетяна Челяда, змагання ні в якому разі не порушують законів і проходитимуть по спеціально визначеному маршруту, далеко від Карпатського біосферного заповідника.
— Оскільки наша організація виступає за збереження Карпат, ралі відбуватиметься в межах населених пунктів на розбитих сільських дорогах, тобто непридатних для повноцінного користування. Крім того, місцевості, які ми обрали для змагань, не належать до заповідних зон, тому проведення автотуру не суперечить ні законам, ні екологічним нормам. Всі організаційні питання фестивалю ми давно узгодили з місцевими органами влади, — пояснила «Дню» Тетяна Челяда. — Нам також відомо й про негативні відгуки екологів на нашу адресу, але якби наш фестиваль і справді шкодив довкіллю, проводити його заборонили б ще чотири року тому, коли змагання відбулися вперше.
Натомість фахівці Дружини охорони природи «Зелене майбутнє» стверджують, що фестиваль «Кубок Карпат» не такий екологічно безпечний, як видається на перший погляд.
— Проаналізувавши схему руху учасників фестивалю, ми зробили висновок, що маршрут так чи інакше пройде територією, що безпосередньо прилягає до Карпатського біосферного заповідника, або й на території самої вищезазначеної установи, — розповів керівник «Зеленого майбутнього» Михайло Богомаз. — На території європейських країн джипінг вже давно заборонений, адже такий відпочинок призводить до знищення мохів та лишайників, трав’яного покриву рослин та лісових культур, також гинуть занесені до Червоної книги України тритон карпатський і альпійський, руйнуються лісові дороги, а грунт та струмки забруднюються мастилами та пальним.
Наразі Дружина охорони природи «Зелене майбутнє» вимагає, щоб організатори відмовилися від проведення фестивалю. Свою позицію екологи аргументують тим, що Рахівська райдержадміністрація та Закарпатський обласний відділ охорони природи (до яких «Зелене майбутнє» зверталося за консультацією) досі не узгодили з організаторами умов проведення фестивалю, а отже, офіційного дозволу на «Кубок Карпат» органи влади не давали. Тим часом туроператор «Карпати. Туризм. Відпочинок» продовжує активну підготовку до фестивалю: реєструє учасників, облаштовує дороги спеціальним інвентарем. Отже, фестивалю вже не уникнути. Головне ж — щоб він справді не завдав шкоди довкіллю.
КОМЕНТАР
Володимир БОРЕЙКО, директор Київського еколого-культурного центру:
— Яскравим прикладом руйнування природи став заїзд джипу «Нива» на гору Говерла, що сколихнуло всю екологічну спільноту в вересні минулого року. До речі, Говерла належить до Карпатського біосферного заповідника, тому заїзд на гору категорично заборонений законом. У результаті шкода, завдана природі та державі, згідно з протоколом служби охорони Карпатського біосферного заповідники, склала понад 16 тисяч гривень (знищено сотні рослин та тварин, занесених до Червоної книги України). І це результат впливу лише одного автомобіля. Якщо змагання «Кубок Карпат» також відбуватимуться на території заповідника, то важко уявити, що буде, коли у гори ринуться кілька десятків джипів. Конфлікт має інше вирішення за умови, що фестиваль обмежується тільки територією Карпатського національного природного парку, зокрема, його господарською зоною. Відповідно до чинного законодавства, паркова зона вважається вільною для руху будь-якого транспорту. А на території заповідника взагалі заборонено проїзд.
pfr 2008-03-26 / 08:45:00
Якщо б кілька тих джипів й.....лося з карпатської скелі разом з їхніми власниками-ідіотами, шкода б не було