Як з’ясували працівники КРУ в рамках дослідження, доходи бюджету головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щорічно зростають: якщо у 2005 році фактичний обсяг доходної частини бюджету Фонду склав 1275,5 млн. грн., то у 2006 році цей показник сягнув 1374 млн. грн., а за 9 місяців 2007 року доходна частина бюджету Фонду склала 1353,8 млн. грн. Найбільшу питому вагу в бюджеті Пенсійного фонду - 57,3% складають власні надходження. За досліджуваний період власні надходження фонду також мають тенденцію до росту. Але й попри це, щорічно при затвердженні бюджету головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області видатки Фонду перевищують доходи: у 2005 році перевищення видатків над доходами склало 129,6 млн. грн., у 2006 році – 146 млн. грн., на 2007 рік – 230,3 млн. грн. Внаслідок того, що потреба в коштах на виплату пенсій та допомоги за рахунок власних надходжень була забезпечена в дослідженому періоді всього на 61,3 %, стало необхідністю отримання коштів в порядку перерозподілу на суму 503,9 млн. грн.
Результати аудиторського дослідження засвідчили про існування ряду причин, що перешкоджають наповненню бюджету Пенсійного фонду, про них – детальніше.
По-перше, через встановлені законодавством пільги та обмеження в нарахуванні та сплаті внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування не було додатково залучено лише за досліджуваний період понад 145 мільйонів гривень до бюджету Пенсійного фонду. Ці кошти не надійшли через існування системи спрощеного оподаткування, втрати від чього складають 73 829 тис. грн., через встановлення максимальної величини витрат на оплату праці, з яких справляються страхові внески призвело до недоотримання доходів - 43 554 тис. грн., через встановлення пільг зі сплати внесків – 27 626 тис. грн.
Друга причина — відсутність контролю зі сторони банківських установ за пропорційним перерахуванням пенсійних внесків платниками при отримані коштів для виплати заробітної плати, невідповідність нормативних актів в частині здійснення контролю за повнотою сплати збору при купівлі-продажу нерухомого майна. Саме це, на думку аудиторів КРУ, не дає можливості органам Пенсійного фонду області здійснювати контроль за повнотою та своєчасністю надходжень коштів до Фонду.
Третя причина, яка перешкоджає збільшенню надходжень до бюджету Пенсійного фонду, — недостатня робота зі сторони окремих робочих груп, створених при райдержадміністраціях та міських радах щодо здійснення заходів з забезпечення легалізації найманої робочої сили та виведення заробітної плати з тіньового сектору економіки. Найкраще в цьому напрямку працювала робоча група в Рахівському районі, якою проведено 258 перевірок суб’єктів підприємницької діяльності на предмет використання праці осіб, з якими не укладено трудові угоди та виявлено порушення в кожному другому із перевірених об’єктів. За наслідками проведених перевірок робочими групами орієнтовно розраховано додаткові надходження до Пенсійного фонду в сумі 622 тис. грн.
Наступною причиною є, за гіпотезою працівників КРУ, недієвість належного механізму впливу до суб’єктів господарювання та арбітражних керуючих щодо погашення боргів до Пенсійного фонду. Через це, не спостерігається зменшення обсягу заборгованості шляхом її оплати, а навпаки, зменшення заборгованості відбувається інколи через її списання. Загалом за досліджуваний період органами Пенсійного Фонду списано заборгованості ліквідованих підприємств на суму 1 131 тис. грн.
Крім цих причин аудитори наводять ще й недостатню роботу в частині пошуку шляхів зменшення видатків та економного використання фінансових ресурсів Пенсійного фонду. За результатами аудиторського дослідження аудиторською групою надано ряд пропозицій, які потребують вирішення, як на рівні головного управління Пенсійного фонду в Закарпатській області так і на рівні місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.