Про це в коментарі кореспонденту Укрінформу повідомив експерт Реанімаційного пакету реформ (РПР) Іван Лукеря.
“Наразі блокування процесу децентралізації відбувається з боку двох суб’єктів: це частина ОДА і ЦВК, яка вчорашнім рішенням призупинила процес призначення виборів”, - сказав він.
За словами експерта, найбільша протидія децентралізації з боку ОДА спостерігається у Київській, Сумській, Закарпатській, Одеській областях. “Це чотири області, які фактично зупинили процес створення ОТГ у цих областях. По Київській області - це 16 ОТГ, по Сумській - 2 ОТГ, Одеська - 3 ОТГ, Закарпатська - 6 ОТГ. Усі ці ОТГ заблоковані на етапі надання облдержадміністраціями висновку щодо відповідності проектів рішень про об’єднання Конституції та законам України або на етапі направлення остаточних рішень громад про об’єднання до ЦВК щодо призначення перших виборів в ОТГ”, - повідомив Лукеря.
Він зазначив, що ОДА використовують два аргументи для мотивування свого рішення: “Перший - це фінансова неспроможність об’єднаних громад, і другий - надумані причини”.
“Говорячи про фінансові показники, ОДА посилаються на те, що, за їх розрахунками, громада потенційно може бути фінансово неспроможна. Однак, відповідно до закону, ОДА здійснюють лише координацію створення ОТГ з точки зору процедур: перевіряють, чи всі рішення, які приймалися органами місцевого самоврядування, відповідають законам та Конституції. Спроможність же визначається у перспективному плані, який затверджується Кабінетом міністрів України. Тобто, фактично, спроможність зараз визначає Кабмін, а не ОДА. ОДА має лише розробити перспективний план відповідно до Методики та подати його на схвалення до обласної ради”, - заявив експерт РПР.
Щодо “надуманих причин”, то Лукеря вказав на те, що ОДА “посилаються на різні фактичні помилки у документах, коми, крапки, що не той суб’єкт звернувся з документами, не так зареєстрували, не так було оформлено протокол тощо”.
Також наголошується на тому, що всі громади, які заблоковані ОДА, відповідно до експертних розрахунків, є фінансово забезпечені для виконання наданих повноважень.
Експерт підкреслив, що усі ці рішення ОДА “не відповідають закону і фактично можуть бути оскаржені органами місцевого самоврядування в судовому порядку”.
Інший суб’єкт блокування процесу децентралізації - ЦВК, яка на засіданні 9 серпня “прийняла рішення про непризначення місцевих виборів та відтермінування розгляду цього питання на невизначений період”.
“Вчора на засідання ЦВК було прийнято рішення про звернення до комітету Верховної Ради за роз’ясненням та про призупинення процесу розгляду питання щодо проведення перших виборів до ОТГ. ЦВК посилається на те, що у квітні Конституційний суд визнав таким, що є неконституційним закон України про всеукраїнський референдум”, - зазначив Лукеря.
Він нагадав, що законом про всеукраїнський референдум, який був затверджений у 2012 році, також скасовано закон про всеукраїнський та місцевий референдуми. Поруч з цим в законі про добровільне об’єднання територіальних громад визначено, що рішення про об’єднання можуть прийматися або на сесії місцевої ради, або на місцевому референдумі.
“На сьогодні всі органи місцевого самоврядування приймали рішення про об’єднання на сесіях рад, що передбачено законом України про місцеве самоврядування та про добровільне об’єднання територіальних громад. ЦВК ж звертається до Комітету, щоб їм дали роз’яснення, як регулюється зараз питання проведення місцевих референдумів, і, водночас, приймає рішення про непризначення виборів до нових ОТГ. Таке рішення є нелогічним та таким, що не має під собою жодних правових підстав”, - заявив експерт, додавши, що на сьогодні немає жодних правових підстав для непризначення виборів до ОТГ.
Він додав, що “дедлайн” для призначення ЦВК місцевих виборів у жовтні 2018 року мав бути 17 серпня, однак “зараз його зривають і питання переноситься на невизначений термін”.
“Фактично зараз ЦВК заблокувала волю трохи більше 1 млн людей: понад 80 ОТГ, які очікують призначення виборів, заблоковані, а в них проживають трохи більше 1 млн людей”, - наголосив експерт.
За його словами, ЦВК у порядку, визначеному законом, має провести засідання та призначити вибори на останню неділю жовтня 2018 року. При цьому таке засідання має відбутися щонайпізніше 17 серпня 2018 року.
“Також ОДА мають виконати закон і надати висновки або звернутися до ЦВК з клопотанням про призначення виборів щонайпізніше наступного тижня”, - додав Лукеря.
пенсіонер67 2018-08-11 / 09:45:23
Хай Москаль організовує вибори в Берегівському дурдомі. Там його електорат.
поРОШЕНко 2018-08-10 / 19:16:21
Залиште його в спокої. Він виконує мою команду. Зараз пріоритетом є провести мої вибори, а не інтереси держави
Горожанину 2018-08-10 / 18:51:33
Дурниця. Йдеться про децентралізацію в рамках держави. Але навіть на нижчому рівні це також децентралізація. Бо якщо зараз населені пункти об'єднуються на рівні райнів, тобто багато довкола одного районного центру, то тепер вони об'єднуються навіть навколо якогось села
Горожанин 2018-08-10 / 18:26:42
Централізацію назвали децентралізацією ))))).... коли обєднуються довкола чогось більшого це є централізація ...
... 2018-08-10 / 16:59:11
Пнх той експер, яка децентралізація? Дебіли кругом при владі лиш думають як красти, а не зробити шось корисне для держави.
Степан Крук 2018-08-10 / 16:47:50
Вся влада - виконкомам місцевих рад! ОДА та РДА нафіг з пляжу!