Про це свідчать дані опитування щодо сприйняття корупції Американської торгової палати (АСС), презентовані в Києві в середу, повідомляє "Інтерфакс-Україна".
За словами голови робочої групи ACC з питань протидії корупції Ігоря Світлика, 35% компаній також вважають, що новостворені антикорупційні органи найближчим часом не будуть ефективними в боротьбі з корупцією, ще 29% дотримуються протилежної думки.
"Але була третина респондентів, які не визначилася, і в їх коментарях висловлювалася надія на те, що будуть ефективними – ред.). Більшість вірить, або сподівається на те, що вони будуть ефективними", – зазначив він.
При цьому, за результатами опитування, практично всі компанії (98%) вважають корупцію поширеним явищем, а переважна більшість (88%) зіштовхуються з нею у ході ведення бізнесу в Україні.
Він вказав на виразну позитивну тенденцію до зростання числа компаній, які не вважають за необхідне вдаватися до корупційних дій для поліпшення своїх шансів на успіх (з 39% у 2014 році до 65% у 2015-му).
Крім того, Світлик відзначив кілька позитивних моментів у боротьбі з корупцією, зокрема, значну дерегуляцію процедур, прийняття нового закону про закупівлі, що дозволяє здійснювати тендери більш прозоро і економити кошти, а також істотне збільшення прибутковості державних підприємств, що свідчить про зниження рівня корупції.
У свою чергу компанії найбільшим успіхом у боротьбі з корупцією назвали створення патрульної поліції (43%) та дерегуляцію процедур (5%). Ще 51% компаній констатували відсутність яких-небудь істотних успіхів.
Більшість представників бізнесу також висловлює готовність співпрацювати з правоохоронними органами з питань корупції. У той же час за результатами 2015 року лише 7% компаній мали успішний досвід такої співпраці і тільки 2% – досвід ефективного покарання корупціонера за вироком суду.
Як свідчать результати опитування, найбільш поширеними є такі види корупції як вимогу хабара за ухвалення або прискорення прийняття рішення/отримання дозволу (цей вид корупції вказали 82% компаній), зловживання службовим становищем для отримання неправомірної вигоди (75%), вимога надати "відкат" для забезпечення виграшу в держзакупівлі (52%).
В якості найбільш корумпованих органів бізнесмени вказують суди (87%), прокуратура (61%) і місцеві органи влади (39%).
Найбільш ефективними методами боротьби з корупцією бізнес вважає зміну співробітників в найбільш проблемних органах (72% опитаних), належний рівень заробітної плати (57%) і більш суворе покарання (47%). У той же час найбільшими перешкодами для подолання цього явища компанії вважають відсутність політичної волі (48%), опір реформам з боку влади (27%) і менталітет українців (17%).
Опитування проводилося в період з березня 2014 року по жовтень 2015 року. У ньому взяли участь 99 компаній різних галузей економіки, третина з яких – невеликі компанії, 10% – локальні. Найбільш активними були представники юридичного бізнесу, консалтингу, банківського і фінансового секторів, IKT-індустрії та сектору харчової промисловості.