Як відомо, депутатський корпус Закарпатської обласної ради неодноразово порушував перед центральними органами виконавчої влади питання про необхідність передбачення у державному бюджеті фінансування для продовження цієї будівництва об’їзної дороги до міжнародного пункту пропуску «Лужанка», розташованого на кордоні з Євросоюзом. Це б дало можливість збільшити транзитний потік вантажів, сприяло б подальшому розвиткові економіки краю та забезпечило б оптимальне транспортне сполучення між країнами Європи та Україною.
Будівництво цієї автодороги, а це – 15 кілометрів, розпочато понад десять років тому, і вартість його на той час було майже 150 мільйонів гривень. Однак, на сьогодні по цьому об’єкту роботи виконано лише на 25 мільйонів. Споруджено два шляхопроводи: один через залізницю довжиною 55 метрів, 109 метрів через р. Ботар та автодорогу Берегово – Мочола.
У 2012 році розпочаті роботи з коригування проекту. Через інфляцію вартість робіт проіндексована до цін грудня 2015 року та становить 510 мільйонів. Слід підкреслити важливість цієї дороги, адже із п’яти існуючих пунктів пропуску на українсько-угорському кордоні, тільки один пункт Чоп – Захонь спроможний пропускати вантажний автотранспорт до 60 тонн. Тож, це справді є одним із пріоритетних завдань у рамках розбудови дорожнього потенціалу Західного регіону України та укріплення добросусідських відносин між Україною та Угорщиною.
Для цього Державним агентством автомобільних доріг України («Укравтодор») спільно з Міністерством інфраструктури України за підтримки Посольства Угорщини в Україні активно опрацьовується питання залучення у 2016 році грантових коштів Європейського Союзу.
Крім того, на сьогодні ще залишаються не використані фінансові можливості фондів ЄС у рамках програми прикордонного співробітництва «Європейський інструмент сусідства та партнерства в рамках проекту «Ефективний та безпечний кордон між Угорщиною та Україною», яким передбачено реконструкцію української частини МАПП «Лужанка», закупівлю обладнання та створення павільйону, оформлення каноїстів, що подорожують річкою Тиса. Замовником зазначених робіт є Державна фіскальна служба України.
Відповідно до перспектив розвитку Пан’європейського транспортного
коридору № 5 передбачається збільшення потоку великовагових транспортних засобів до 60 тонн через вкрай перевантажений міжнародний автомобільний пункт пропуску «Тиса», і тому спорудження зазначеної дороги дозволить перерозподілити транспортний потік із Угорщини, а це в свою чергу зменшить навантаження на МАПП «Тиса».
«Велика ймовірність, – наголошується в проекті рішення, що кошти на реконструкцію української частини пункту пропуску «Лужанка» будуть освоєні впродовж 2016 року. Однак автодорога Мукачево – Берегово – КПП «Лужанка» не спроможна пропускати рух великовагового автотранспорту вузькими вулицями центральної частини м. Берегово та с. Астей.
Для забезпечення пропуску великовагового автотранспорту, за межею центральної частини міста, як варіант, можна реалізувати пропуск руху по тимчасовій спрощеній схемі, а для цього необхідно у 2016 році виконати весь комплекс робіт на суму 200 млн грн із введення в експлуатацію другого пускового комплексу об’їзної автодороги».
Враховуючи вище зазначене, депутати у зверненні наголошують наступне:
– зобов’язати Державну фіскальну службу України, як замовника реконструкції МАПП «Лужанка», забезпечити завершення зазначених робіт у 2016 році. Це дасть можливість освоїти в повному обсязі європейські кошти, які вже тривалий час знаходяться на рахунках ДФС України, тим самим виконати зобов’язання України по грантовій угоді;
– розглянути можливість виділення у необхідних обсягах коштів із державного бюджету для продовження будівництва цієї об’їзної автомобільної дороги, а в разі неможливості фінансування із державного бюджету врахувати пропозицію уряду Угорщини щодо залучення кредитних ресурсів для Державного агентства автомобільних доріг України під державні гарантії, повідомили у прес-службі Закарпатської облради.