— Тарасе Михайловичу, чи закінчиться перемогою чергова спроба подарувати країні Податковий кодекс?
— Знаєте, спроб вже було багато. Час летить, як на крилах, рік минає за роком, а віз, як кажуть, і нині там. Систематизація податкових законів, їх уніфікація і гармонізація по відношенню до інших сфер вітчизняного законодавства, адаптація до європейського законодавства -важлива умова для успішного розвитку економіки, стабільної роботи бізнесу.
Новий Податковий кодекс вкрай необхідний. До речі, серед країн СНД такого документу нема лише в Таджикистані і в Україні. Якщо говорити про останні два його проекти, то другий кращий, ніж перший, але все одно недосконалий. Не звернена увага на найголовніше: на податок з фізичних осіб. Зараз він обчислюється з доходів, а варто - з витрат. Так робиться у всіх країнах. Адже дуже часто людина
показує одні доходи, а витрати її перевищують цей дохід у декілька разів. Це був би найефективніший метод боротьби з тіньовими доходами. Побачивши, на яку суму перевищують витрати, треба було б її доплюсовувати до доходів.
Особливої уваги потребує і єдиний податок. Не секрет, що інколи робітник на фірмі більше платить податків, ніж її власник, показуючи свою зарплату, набагато меншу, ніж отримує.
Або візьмімо приватних нотаріусів. Якщо державний нотаріус кошти за мито відправляє у державну скарбничку, приватний - у свою кишеню. Він, звичайно, платить податки, але то мізер, порівнюючи з його доходами. Як на мене, то мито обов'язково повинно йти в дохід держави, а вже плата за надані послуги - в кишеню приватному нотаріусу.
Нічого не сказано в проекті нового кодексу про ліцензії. Наприклад, для виноробів це дуже болюче питання. Плата за ці ліцензії мала б бути обумовлена і в кодексі.
Незрозуміла і тактична поведінка держави. Взяти хоча б плату за надра. Податок за видобуток щебеню, наприклад, торік був 2 гривні за кубометр. Цього року 3 невідомих причин цей податок зменшений вдвічі. Чому? А ціна на щебень зросла. Нема економічного обгрунтування таких дій Кабміну. А терплять на місцях. Кам'яницька сільрада, запланувала собі дохід з плати за надра один, а через ці незрозумілі зміни отримала вдвічі менше. Плата за надра, однозначно, має бути суттєво піднята.
— Україна все більше стає приваблива для інвесторів, а система оподаткування сприяє цьому?
— Так, система оподаткування повинна сприяти цьому, повинна мати вигідні і зрозумілі норми, які зацікавили б потенційних інвесторів і сприяли розвитку бізнесу в країні. Так, у проекті є норма, якщо частина прибутку інвестується в купівлю нового обладнання, машин, приладів або винаходів, корисних моделей, ноу-хау і таке інше, тоді застосовується пільгова ставка податку на прибуток - 20 відсотків, передбачена прискорена амортизація, стимулювання виробництва інтелектуальних продуктів, наприклад, програмного забезпечення.
— Але стандартна ставка податку на прибуток залишається на нинішньому рівні — 25 відсотків?
— Так, але в результаті застосовування вищеназваних пільг, той, хто виробляє продукцію, практично завжди буде сплачувати податок на прибуток за пільговим режимом. А 25 відсотків будуть для тих, хто займається торговельними і спекулятивними операціями. Крім того, дуже важливо вирішити питання по податку на додану вартість. Цей пода-. ток викликає чимало нарікань: процедура його повернення з бюджету трохи затягнута. Тут хочу підкреслити ключове слово «повернення». Тобто, мова йде про те, що нараховано, що сплачено державі. Щоб перевірити, наскільки справедлива вимога про повернення ПДВ, податківці повинні виконати досить складну роботу. Не секрет, що дехто хотів би витягнути із бюджету те, що туди ніколи не поступало. А перевіряти доводиться всіх, і це затягує процес.
— Податковий кодекс повинен бути зрозумілий...
— Абсолютно вірно підмічено. Механізм оподаткування повинен бути доступний і для тих, в кого є комп'ютер, і для тих, хто все ще фіксує поки що на паперових носіях. А нині що маємо? Деяким бухгалтерам просто не під силу гнатися за постійними змінами в податковому законодавстві, у бухгалтерському обліку. Ці два процеси треба об'єднати в єдиний. Податковий кодекс має бути простий, зрозумілий і вигідний всім. Навіть тим, у кого нема спеціальних знань.
— Звичайно, Тарасе Михайловичу, в нинішній розмові ми не змогли охопити всіх аспектів оподаткування. Тому надіємося на подальшу розмову, яка, безперечно, цікавить читачів.
— Я залюбки відповім на всі питання, якщо буде в цьому потреба.