Нагадаємо, що проблема встановлення руху пасажирських потягів через українсько-румунський кордон у географічному центрі Європи, порушувалась неодноразово у центральних та регіональних засобах масової інформації (зокрема, статті Федора Гамора у газетах «Старий замок» 23 травня 2002 р.; «Голос України» 11 червня 2014 р. та 16 липня 2014 р.; інтернет виданні Закарпаття онлайн 2 червня 2014 р. і 4 серпня 2014 р. й інших).
До цієї проблеми схвально поставився Генеральний директор Укрзалізниці Борис Остап’юк, під час зустрічі з ініціативною групою з питань відкриття руху потягу «Київ-Рахів» 4 серпня 2014 р. («Голос України» 16 липня 2014 р.).
У цьому контексті, пропонується також розглянути питання щодо вивчення можливості відновлення історичного руху прямого пасажирського потягу (який їздив в дорадянські часи) за маршрутом Рахів – Будапешт (через станції Валя – Вишеулуй – Сату Маре – Дебрецен), та реконструкції ділянки залізниці, із встановленням додаткових залізничних колій європейського стандарту (завширшки 1435 мм), на перегоні Рахів – Валя Вишеулуй протяжністю біля 20 км (або встановлення пристрою «SUW-2000»). Крім того є зацікавленість у відкритті сполучення за маршрутом Чернівці-Ужгород (через Рахів - Валя-Вишеулуй та Тересву).
Дуже важливо, що для реалізації цих проектів уже створено необхідні передумови. Так, підписано відповідні Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Румунії в галузі залізничного транспорту (2004 р.) та про пункти пропуску через українсько-румунський державний кордон (2006 р.). Відповідно до цих Угод, постановою Уряду України № 629 від 12.05.2004 року прикордонний перегін Берлибаш – Валя – Вишеулуй визначено, для перетинання державного українсько-румунського кордону залізничним транспортом, а також передбачено, що рух українських транзитних потягів на ділянці залізниць Румунії (державний кордон - Валя – Вишеулуй – Сигетул – Мармациєй – Кимпулунг ла Тиса – державний кордон) визначається угодою між залізницями обох держав. Українську станцію Берлибаш та відповідно румунську станцію Валя-Вишеулуй визнано прикордонними станціями. А іншою Постановою Кабінету Міністрів України № 1445 від 18.10. 2006 року затверджено «Ділове – Валя – Вишеулуй» пунктом пропуску через українсько-румунський державний кордон.
Проблему відкриття руху пасажирських потягів через Рахів до Румунії, Будапешта та Ужгорода передбачається обговорити на українсько-румунсько-угорській робочій нараді, проведення якої організовує ініціативна група та виконком Рахівської міської ради 4 вересня ц.р. у Рахові.
Для участі в нараді запрошені Генеральні консули Румунії та Угорщини в Чернівцях й Ужгороді Елеонора Молдаван та Йожеф Бачкаі, повноважні представники української та румунської залізниць, відповідних митних та прикордонних служб, керівники місцевих зацікавлених органів державної влади та місцевого самоврядування України та Румунії.
За результатами наради має бути підписаний протокол намірів, з визначенням конкретних заходів щодо організації руху цих потягів , виконавців та термінів реалізації наміченого.
Переконаний, що налагодження руху запропонованих маршрутів залізничного сполучення, може позитивно позначитись на поглибленні транскордонного співробітництва в Карпатському Єврорегіоні, в контексті підписання Україною Угоди про Асоціацію з Євросоюзом, сприятиме сталому розвитку прилеглих територій, а значить і збереженню їх унікальних природних та культурних цінностей, які мають глобальне значення, зокрема букових пралісів Карпат як об’єкту Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Федір Гамор, член ініціативної групи, професор, заслужений природоохоронець України, для Закарпаття онлайн