— Які основні відмінності позачергових виборів порівняно з останніми виборами депутатів?
— Строки проведення виборів скорочені в три-чотири рази. Відповідно скорочені окремі етапи та частина виборчих процедур. При проведенні позачергових виборів виборчі дільниці заново не утворюються, а вибори проводяться на тих же звичайних виборчих дільницях, що й останні вибори депутатів. На позачергових виборах не використовуються відкріпні посвідчення, а передвиборна агітація за рахунок коштів Держбюджету України може проводитися лише в загальнодержавних ЗМІ.
— У яких випадках створюються спеціальні виборчі дільниці?
— Вони утворюються в місцях тимчасового перебування виборців з обмеженими можливостями пересування, тобто в місцях, з яких виборці не можуть прибути до виборчої дільниці. До таких Закон України «Про вибори народних депутатів України» відносить стаціонарні лікувальні заклади, СІЗО, колонії, тюрми тощо. Спеціальні виборчі дільниці утворюються так, щоб виборці могли проголосувати, не порушуючи режиму перебування в установі. Виконавчий комітет міської ради вирішив подати окружній виборчій комісії територіального виборчого округу № 66 пропозиції стосовно 10 спеціальних виборчих дільниць міста.
— Які основні особливості складання списків виборців на позачергових виборах?
— Списки виборців на звичайних виборчих дільницях складаються робочими групами обліку виборців. Ужгородська міська робоча група обліку виборців є тимчасовим органом, утвореним розпорядженням міського голови. Відповідно до п. 3 постанови КМУ до складу робочої групи обліку виборців включено виключно працівників структурних підрозділів міської ради (організаційного відділу, відділу інформаційно-комп’ютерного забезпечення, юридичного управління та операторів комп’ютерного набору). Згідно з п. 2 даної постанови керівником робочої групи є заступник міського голови, керуючий справами виконкому. Основна відмінність формування списків виборців між останніми виборами та позачерговими виборами 30.09.2007 полягає в тому, що вперше в історії виборчих кампаній у робочі групи обліку виборців передано для опрацювання копії списків виборців на виборчих дільницях без підписів, які використовувалися під час голосування на останніх виборах депутатів та зберігалися в архівних установах.
Крім цього, також вперше до робочих груп обліку виборців надають відомості керівники органу державної податкової адміністрації про осіб, які внесені до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків та інших обов’язкових платежів.
— Чи передбачено постановою Кабміну створення регіональної робочої групи обліку виборців?
— Ні. На відміну від останніх виборів депутатів дана постанова КМУ не передбачає утворення регіональної робочої групи обліку виборців. Ужгородська міська робоча група обліку виборців напряму працює з Центральною виборчою комісією. Але 13.08.2007 облдержадміністрація утворила робочу групу з питань надання консультативної, організаційної та методичної допомоги райдержадміністраціям і міськвиконкомам на період підготовки та проведення позачергових виборів.
— Чи можливо визначити місце проживання особи, яка має кілька помешкань (в одному з яких вона зареєстрована, але фактично не проживає)?
— Основним та єдиним критерієм включення виборця до списку виборців є відомості про реєстрацію за місцем проживання. Закон встановлює, що місце проживання та адреса житла виборця визначаються на підставі реєстрації відповідно до чинного законодавства України.
Судова практика виборів 2006-го року свідчить, що суди при розгляді справ щодо невключення до списку виборців у більшості випадків визнавали, що без реєстрації місця проживання включення до списку виборців є незаконним. Тому необхідно мати незаперечні аргументи для захисту свого рішення в суді на випадок, якщо таке рішення буде оскаржене.
— Як бути, якщо в день голосування виборець не виявив себе у списку?
— Списки виборців закриваються на виборчій дільниці за два дні до виборів і практично з цього моменту будь-які зміни неможливі. Тому, на превеликий жаль, такий виборець не зможе проголосувати 30-го вересня 2007 року. Відповідно до ч. 8 ст. 41, ч. 1 ст. 43, ч. 6 ст. 47 Закону України «Про вибори народних депутатів України» списки виборців на виборчі дільниці для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії надаються з 18 вересня 2007 року. Тому прохання до всіх виборців прийти та ознайомитися зі списком виборців у приміщенні ДВК і перевірити правильність внесених до списку відомостей.
— У який спосіб зможе проголосувати виборець, який тимчасово нездатний самостійно пересуватися?
— Закон передбачає лише одну можливість реалізації виборцем свого виборчого права в такій ситуації. Заява пишеться виборцем власноручно та подається до дільничної виборчої комісії поштою або через інших осіб. Заява має надійти до дільничної виборчої комісії не пізніше 20-ї години останньої п’ятниці перед днем виборів, тобто не пізніше 20-ї години 28 вересня 2007 року.
— Чи є можливість внесення змін до списків виборців у день голосування?
— Закон України «Про вибори народних депутатів України» надає право голові, заступникові голови, секретареві ДВК виправляти в день голосування неточності та технічні помилки — неправильне написання прізвища, імені, по батькові, дати народження, номера будинку, квартири місця проживання, якщо є зрозумілим, що до списку внесено того виборця, який прибув на виборчу дільницю. Інші зміни до списку виборців забороняються.
— Що робиться для того, аби знову не виникла ситуація, що хтось не знайде себе у списках, а хтось виявиться в них двічі-тричі?
—Адміністратор робочої групи пройшов навчання в ЦВК з питань вдосконалення програмного забезпечення інформаційно-аналітичної системи «Списки виборців», яка повністю виключає наявність двійників, тобто не допускає кратного включення одного й того ж виборця у списки виборців на різних виборчих дільницях.
Необхідно підкреслити, що до процедури складання списків виборців залучені не тільки робочі групи обліку виборців, а й відповідні керівники установ та організацій, які відповідно до чинного законодавства зобов’язані надати достовірні відомості, що засвідчуються підписом керівника та скріплюються відповідною печаткою.
— Як іде підготовка виборчих дільниць?
— Відповідно до частини
4 статті 102-1 вищезазначеного закону для проведення позачергових виборів депутатів використовуються звичайні виборчі дільниці, утворені для проведення останніх виборів депутатів, у зв’язку з цим керівникам підприємств, установ та організацій — центрів виборчих дільниць міста — надіслано листи з проханням підготувати приміщення до роботи дільничних виборчих комісій.
Наявна кількість скриньок для голосування на позачергових виборах складає: великих скриньок — 197 шт.; малих скриньок —117 шт.
Розрахунок показує, що даної кількості скриньок вистачить для всіх 46 звичайних виборчих дільниць та 10 спеціальних виборчих дільниць згідно з нормативами.
— До кінця місяця керівники установ мають подати відомості про громадян України у вашу робочу групу. По-перше, яких установ це стосується; по-друге, яку відповідальність вони несуть за можливі помилки в цих відомостях або невчасне їх подання і, зрештою, чи буде робитися вибіркова контрольна перевірка даних?
— Складання списків виборців міста включає в себе подання відомостей про виборців керівниками територіальних органів МВС, юстиції, військового комісаріату, військових формувань, установ соцзахисту, охорони здоров’я, ДПІ, архіву тощо. З ними налагоджена тісна співпраця. Визначено відповідальних працівників від територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади для взаємодії з робочою групою. Їх керівники несуть персональну відповідальність за достовірність та оперативність подання відомостей. Вся процедура подання відомостей керівниками установ визначена у ст. 102-3 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Для забезпечення громадського контролю за процесом складання та достовірністю списків виборців ЦВК створено регіональну контрольну групу.
РІО
24 серпня 2007р.
Теги: