«Міст Масарика» та нова «історична спадщина» Ужгорода

Проблема збереження історичної спадщини Ужгорода сьогодні є актуальною, як ніколи. Місто дедалі більше перетворюється з культурного центру на великий торговельно-розважальний павільйон. Яскравим прикладом інфляції культури в Ужгороді є його захаращення новими пам'ятниками, естетична цінність яких є сумнівною…

Пам’ятники європейського зразка (маленькі скульптурки) почали з’являтися в Ужгороді в 1990-х роках. Першим став пам’ятник відомому угорському поету ХІХ століття Шандору Петефі на однойменній площі. Згодом на альпійській гірці з’явився пам’ятник, присвячений відомим закарпатським художникам Бокшаю та Ерделі. Пізніше було встановлено монументи Волошину й Духновичу.

Головною відмінністю між вищезгаданими пам’ятниками та новими є особистості, на честь котрих установлено монументи, а також місця їх розташування. Всі названі письменники, художники та політичні діячі були всесвітньо відомими особистостями, їхня творчість є світовою спадщиною. Більшість пам’ятників знаходиться в парках або на місцях, де раніше стояли інші монументи. Жодна зі скульптур не розміщується посеред дороги чи не прикріплена до заіржавілих, брудних перил, котрі в такому стані, що навряд чи є окрасою міста.

Основною характеристикою нових «пам’яток» можна вважати їх поверхневість та недоцільність. Зокрема пам’ятник Швейку на Київській набережній установлено через те, що у відомому романі чеського письменника Ярослава Гашека згадується, як Швейк проїжджав через Ужгород. Іншою подібною «близькістю» до міста може похизуватися «Карпатія», котра розміщується на протилежному від Швейка боці Ужа. Пароплав увічнений лише через назву. Насправді ж корабель був британським і знаний тим, що першим прийшов на допомогу пасажирам відомого своєю трагічною історією суперлайнера «Титанік». Жодного стосунку до Ужгорода ця історія, безумовно, немає.

Аналогічною є ситуація і з ліхтарником, розташованим на вул. Корзо, і рештою нових пам’яток. Всі вони встановлюються без погодження із містянами та є маловідомими. Яскравим прикладом «відновлення» історичної спадщини є «повернення» транспортному мосту імені чехословацького президента Масарика.

Причиною для критики тут є таке:

1. Міст не планувалося називати іменем президента, його було перейменовано в 1937 році, коли Масарик помер.

2. Міст носив ім’я Масарика менше двох років. Уже 1939 року, після приходу угорців, міст перейменували на «Великий».

3. 1944 року міст підірвали нацисти під час відступу, а відбудований він уже за часів СРСР. Відтак міст фактично не є тим, що колись носив ім’я Масарика.

4. Міст відомий під назвою «Транспортний» людям у багатьох країнах колишнього соціалістичного блоку, котрі колись приїздили до Ужгорода як туристи.

5. Беручи до уваги стан мосту, важко визначити, чи є його перейменування дружнім жестом у бік чехів, чи спробою їх образити.

Причиною появи вищеперерахованих пам’яток представники міської влади та «громадські активісти» називають необхідність надання місту туристичної привабливості. Безумовно, туристичний аспект є важливим для Ужгорода, однак він не має перетворити місто на атракціон.

Чому міська влада так активно прагне до вшанування історичної пам’яті міста, «повертаючи» колишні назви мостам і встановлюючи нові пам’ятки, та абсолютно ігнорує проблему руйнації й хаотичної перебудови історичних будівель Ужгорода? Очевидно, поміняти назву вже існуючої вулиці чи будівлі набагато простіше та помітніше, зокрема для «активної» громадськості, а у випадку із «мостом Масарика» – і міжнародної спільноти, аніж вести планомірну, довготривалу роботу із відновлення та збереження справжньої історичної пам’яті міста.

Антон Безвершенко, Карпатський Об’єктив

13 вересня 2013р.

Теги: скульптура, міст, Масарик

Коментарі

гарантуй 2013-09-15 / 11:16:10
Пане Антоне Безвершенко, читайте і вивчайте матчасть, як казали колись у радянські часи. Міст був збудований чехами і названий в честь свого президента. Те як його називали окупанти - це вже їх справа. Міст , а точніше один прольот взірвали мадяри а не нацисти. А те як його в радянські часи відновлювали мін двічі, з понтонами і т.п., на роки закривали. Так , що не варто хаяти все старе автентичне де думали люди і робили не за відкати і прогин перед політичним проституткам та корупціонерам при владі. Краще направте свій ентузіазм на захист площі Народної в Ужгороді, за реконструкцію якої проти ужгородці... Чи слабо?

Олексій ФІЛІППОВ 2013-09-14 / 13:31:43
Міст, який відомий сучасним молодим ужгородським журналістам як "транспортний", був введений у дію на день народження Томаша Масарика у 1932 році. Про це є інформація в газеті "Podkarpatské Hlasy". В угорські часи цей міст називався угорською "Uj hid".
Тому прошу всіх ужгородських журналістів та їхніх "патріотичних" друзів не писати того, чого не знають. Для довідки можна звернутися в обласний архів. Але одразу попереджаю, що там інформацію спочатку шукають, лише потім готують відповідь.

Дебилозавр 2013-09-14 / 10:16:48
Олексій ФІЛІППОВ - внимательнее следует статью читать, там об этом написано.

Олексій ФІЛІППОВ 2013-09-14 / 09:06:05
Дуже шкода, що ужгородці настільки погано знають історію свого "столичного" міста. До цього, на мою думку, спричинилися ужгородські історики. Їм дозволено писати тільки про українців. "Радянський" транспортний міст уводився у дію на початку 30-х років за часів Масарика. Почитайте про це чеську періодику.

Пан Баклажан 2013-09-13 / 12:44:48
Ліхтарника вже знає вся блогосфера.
Карпатія, Швейк, Ліст та інші нано-скульптури стали особливістю Ужгорода, причому за невеликі гроші.
А кого пропонує вшановувати автор?
Хто, на його думку, більш вартий, аніж скромний ліхтарник?

(Щодо "мосту Масаріка", то тут думка слушна - дійсно, пан Масарик заслуговує більшої шани, аніж прикрашати своїм іменем радянський транспортний міст)

НОВИНИ: Соціо

14:43
Суд підтвердив обов'язок підрядника відшкодувати збитки за неякісний ремонт частини вулиці Капушанської в Ужгороді
14:26
На Закарпатті з 1 червня послаблюють карантин: дозволяють пасажирські перевезення, роботу готелів і спортзалів
13:03
/ 4
Ще 7 нових автобусів "Електронів" закуплять в Ужгороді
12:05
/ 1
На Закарпатті торік було зареєстровано 7 506 шлюбів і народилося 13 016 дітей
11:00
Закарпаття готове до переходу на другий етап послаблення карантину – МОЗ
10:54
КПП "Лужанка" й "Горонглаб" на Закарпатті відновлюють роботу
03:17
У Сумах на Алеї Слави відкрили пам'ятник колишньому командиру 128-ї окремої Закарпатської гірсько-штурмової бригади Є.Коростельову
18:05
До 1 липня в Ужгороді можна пропонувати претендентів на премію імені Петра Скунця
17:35
/ 2
В Ужгороді триває капремонт площі Петефі
15:40
На складання ЗНО на Закарпатті зареєструвалися 12 тисяч 834 учасники
15:06
/ 4
29 травня на Закарпатті вирішуватимуть щодо пом'якшення карантину, а з 1 червня запустять потяг Київ-Ужгород
14:00
"Зелений базар" в Ужгороді з 1 червня працюватиме щоденно
13:50
/ 1
У Мукачеві грошовими преміями нагородять учнів, які стали переможцями олімпіад
13:49
Фахівці центрів та бюро правової допомоги на Закарпатті допомагають учасникам АТО відстояти їхні права
10:07
Свалявський професійний будівельний ліцей торік збільшив свої доходи на 800 тис грн
09:35
500 звернень щодоби приймає диспетчерська служба екстреної допомоги на Закарпатті
00:56
/ 1
Опублікований урядом перспективний план формування територій громад Закарпатської області відрізняється від проекту, що збурив громади (ПЕРЕЛІК ОТГ)
18:10
Інклюзивна кондитерська-школа "Золоті серця Закарпаття" в Ужгороді відновила роботу після карантину
18:06
Чергове засідання щодо облаштування велоінфраструктури в місті відбулося в Ужгороді
16:57
У Закарпатській ОДА запрацювала електронна приймальня
15:08
/ 4
Як медреформа працює на Закарпатті. Історія лікарки-ФОПа з Ізи
14:37
У Мукачеві презентували електронну систему "Моя школа"
14:29
/ 8
На Закарпатті розробили мапу для інвесторів та інвестиційну "няню"
14:17
Підприємствами транспорту на Закарпатті у січні-квітні перевезено вантажів на 14,9% менше, ніж за аналогічний період торік
12:59
/ 2
Програму підготовки до продажу земельних ділянок погодили в Ужгороді
» Всі новини