Нестача живого спілкування - це не тільки українські реалії. За даними компаній Badoo та Performics, для 39% американців, 36% англійців і 35% німців комфортніше спілкуватися онлайн, ніж при особистій зустрічі. «Покоління самотніх» - такий термін починають використовувати у своїй роботі психологи за кордоном. Фахівці пояснюють таке явище наступним чином: електронна пошта і текстові повідомлення викликали так звану епідемію сором'язливості. Заочно набагато простіше створити і підтримувати певний образ, промовчати про негативні риси і зробити акцент на позитивних. На підтвердження цього 61% наших співвітчизників зізнаються, що як мінімум один раз говорили неправду, спілкуючись через Інтернет.
У більшості випадків українці наживо спілкуються в колі родини з тими, з ким живуть разом, або з колегами по роботі. А от з друзями при особистій зустрічі ми спілкуємося зараз в середньому на 1 годину на день менше, ніж ще 5 років тому. І тільки 36% наших громадян спілкуються наживо більше, ніж телефоном або онлайн. Але при цьому більше половини опитаних (61%) негативно ставляться до скорочення часу, проведеного особисто з друзями і близькими. Ще більша кількість українців (91%) вважає спілкування без допомоги сучасних засобів комунікації більш щирим і наповненим. Адже при спілкуванні онлайн здається, що людина постійно контактує з людьми, хоча насправді вона все більше приховує свої справжні емоції за низкою смайликів.
Психолог Вадим Колесніков зазначає: «Спілкування - це не лише спосіб передачі інформації, а й засіб для фіксації свого положення в суспільстві. Людина відчуває себе корисною та потрібною тільки в спілкуванні. Але при усій зручності сучасних засобів, не варто замінювати спілкування вживу віртуальною комунікацією. Активні користувачі Інтернету і соціальних мереж дуже часто відчувають себе нещасливими і «непотрібними».
Спілкування та стосунки між людьми - непростий процес, який вимагає зусиль і уваги. Тенденція, за якої майже третина українців спілкуються частіше через соціальні мережі, ніж наживо, простежується і в світовому масштабі. За даними ComScore, наприклад, в США за п'ять років (2006-2011 рр.) особисте спілкування скоротилося на 10%, а кількість часу, що проводиться в соціальних мережах, збільшилася в 2,5 рази, а у Великобританії 26% людей віддають перевагу онлайн листуванню, а не живому спілкуванню. Спілкуючись наживо, потрібно будувати речення, робити логічні переходи, підтримувати зоровий контакт та розмову емоційно, у заочному діалозі переважають прості фрази, короткі запитання та лаконічні відповіді.
Результати дослідження, що демонструють невтішні тенденції скорочення особистого спілкування сучасних українців, свідчать, що треба звернути увагу суспільства до цієї теми. З цією метою організаторами дослідження була створена ініціатива «За живе спілкування», завдання якої – зупинити тенденцію скорочення спілкування наживо в Україні і повернути вектор в інший бік – у бік особистих зустрічей з друзями і близькими офлайн.
Основні результати дослідження трендів комунікацій:
Найбільш активно (кожен або майже кожен день) українці спілкуються з чоловіком або дружиною і колегами по роботі - 78% і 75% респондентів відповідно.
У будні 64% українців проводять більше часу, спілкуючись по телефону, смс, Skype, через соціальні мережі та електронну пошту, ніж наживо (36%).
28% респондентів частіше спілкується через соціальні мережі у порівнянні з живим спілкуванням.
55% опитаних вважають, що при спілкуванні через Інтернет легко казати неправду і перебільшувати. 61% підтверджують, що самі говорили неправду, спілкуючись через Інтернет.
18% українців щодня спілкуються з людьми, з якими вони не знайомі особисто, але знають їх завдяки соціальним мережам, форумам. Майже стільки ж (17%) опитаних щодня спілкуються з родичами, що живуть окремо (крім батьків та дітей).
85% опитаних віддають перевагу спілкуванню при особистій зустрічі, 91% - вважають його більш щирим і душевним.
61% українців негативно ставиться до скорочення часу, проведеного особисто з друзями і близькими.
74% українців хотіли б розширити коло своїх знайомих.
[i] Дослідження було проведене компанією GFK у квітні 2013р. на замовлення компанії «Крафт Фудз Україна».
[ii] Badoo, Performics: The "Social Lives vs. Social Networks" research
[iii] ComScore: The American Time Use Survey
[iv] Opinium research