- Юрію Вікентійовичу! У Вас великий досвід роботи у галузі освіти. Як би Ви охарактеризували стан вищої освіти на Закарпатті?
- Становлення вищої освіти в нашому регіоні було дуже нелегким. Багатостраждальне Закарпаття впродовж багатьох століть входило до складу різних імперій. А де імперія, там нема місця для освіти місцевого населення. То ж Закарпаття виживало як могло. Про формування вищої освіти, доступної для всіх верств, тоді годі було й говорити.
Лише з розпадом Австро-Угорської імперії і входженням Закарпаття до складу Чехословацької республіки під керівництвом Томаша Масарика поодинокі закарпатці почали отримувати вищу освіту. Наші люди змогли навчатися у Празі, Відні і навіть у Парижі. Але таких щасливців було небагато. Чи не найбільше уваги вищій освіті на Закарпатті приділив Радянський Союз. У перший же рік після приєднання нашого краю до СРСР в Ужгороді відкрили Ужгородський державний університет. На роботу до цього вузу з’їхалися викладачі й провідні науковці з різних куточків країни.
УжДУ залишався в регіоні єдиним університетом аж до 1995 року. В липні 1995 року Постановою Кабінету Міністрів України був відкритий Мукачівський філіал Технологічного університету Поділля (м.Хмельницький). Через два роки філіал став самостійним вузом – Мукачівським технологічним інститутом. Це був другий державний вуз на Закарпатті. У цей же період в Ужгороді був відкритий Інститут інформатики, економіки і права – вищий навчальний заклад комунальної форми власності.
- Чи була потреба відкривати другий вуз у 120-тисячному Ужгороді та ще зі спеціальностями, які вже були в УжДУ?
- Вже невдовзі цей інститут комунальної власності стає вузом державної власності, а ще трохи – й університетом, де готують фахівців із шести напрямків. Видно, потреба Міністерства освіти і науки України у цих двох однотипних університетах була величезною. У 2004 році приблизно те ж саме відбулося і в Мукачеві. На базі місцевого педагогічного училища був створений Мукачівський гуманітарно- педагогічний інститут – вуз комунальної форми власності. Оскільки таким закладом мав керувати професор, то зразу був створений такий фахівець, щоправда, без докторського ступеня. Фінансування такого вузу для області було непростим, тому 27 серпня 2008 року з’явилось розпорядження Кабміну України про Об’єднання державного Мукачівського технологічного інституту з комунальним Мукачівським гуманітарно -педагогічним інститутом.
- То ж чи не забагато державних вузів для маленького Закарпаття?
- Останнім часом лунають пропозиції щодо їх об’єднання. Я не впевнений, що це слід робити. Тим паче, ця процедура повинна проводитися з ініціативи керівників органів місцевого самоврядування, а не з ініціативи окремих осіб. Пропозиції повинна напрацювати комісія, до складу якої мають увійти губернатор, голова облради, міські голови Ужгорода й Мукачева, а також ректори всіх вузів. Адже ця процедура торкається долі сотень людей, і її слід проводити дуже обережно, виважено і відкрито, а не в темних міністерських кулуарах. Як на мене, то назрів той час, коли ректори цих вузів повинні зібратися й обговорити цю проблему. Треба дійти спільної згоди щодо ліцензованих обсягів тих спеціальностей, які є у кожному вузі. Тобто, нам треба зрозуміти, які спеціальності і в якому обсязі готують наші вузи. Рішення, без сумніву, має бути колегіальним. Крім того, спільними зусиллями слід домогтися закриття всіх філій на Закарпатті. Вважаю, що вони не дають студентам повноцінної освіти.
- Юрію Вікентійовичу, а що би Ви сказали про рівень середньої освіти в області та перспективи профтехосвіти?
- На моє переконання, за останні роки рівень середньої освіти на Закарпатті значно погіршився. Ми це бачимо по рівню базової освіти тих абітурієнтів, які вступають до нашого вузу. А це, між іншим, кращі із випускників шкіл! Втім, я думаю, що у погіршенні знань наших школярів не варто звинувачувати лише середню школу. Величезне значення має соціальна складова, Дуже багато наших дітей зростають без батьківського піклування. Через катастрофічний брак роботи дорослі вирушають на заробітки. З одного боку, вони матеріально забезпечують своїх дітей, заробляють кошти на їхню освіту. А з іншого боку, діти без постійного догляду батьків часто стають у навчанні неуспішними. Все це вкрай негативно впливає на якість середньої освіти.
Щодо профтехосвіти, то в такому вигляді, в якому ми бачимо її зараз, вона не потрібна. Краще, на мою думку, приділити увагу технічним коледжам і саме в них готувати робітників вищої кваліфікації.
- Що, на Вашу думку, відбувається зараз в УжНУ? Як Ви оцінюєте ті реформи, які започаткувало нове керівництво цього вузу?
- Щодо УжНУ, то вважаю, що за останній час було зроблено все, щоб цей вуз збанкрутів. Постійні суперечки, недофінансування, цілеспрямований тиск. І от маємо, нарешті, нового ректора. І що бачимо? Тривалість навчальних занять із 90-та хвилин зменшилась до 80-ти, навчальний семестр скоротився г 17-ти тижнів до 12-ти. Це покращення освіти? А чого варті необґрунтовані канікули у грудні-січні-лютому? За що тоді платять гроші студенти? За навчання, якого нема? А яка роль викладацького складу у цей період? Це ж взагалі абсурд! Таке рішення вкрай непрофесійне. Якщо вже й скорочувати семестр, то слід було подумати над самостійною роботою студентів і всім, що з цим пов’язано.
А створення інститутів шляхом об’єднання факультетів? Хіба це реформи? Як на мене, це видимість реформ, і не більше. Адже відомо, що такі кроки виправдані у вузах, де кількість студентів сягає 30-50-ти тисяч.
Я вважаю, що реформи й реорганізація вищої освіти – це не закриття, об’єднання чи якісь перестановки у вузах. Це не звільнення ректорів і не їх призначення. Це, насамперед, створення системи і концепції реформування. Це мета і методи, це розуміння того, яким шляхом рухатися далі.
Тобто, реформування повинно торкнутися, перш за все, якості освіти. А вона залежить від програм, навчальних і робочих планів, матеріальної бази й кадрового складу вузів. І якщо ми працюємо за Болонською системою, то необхідно всі свої програми узгоджувати з програмами закордонних університетів. Слід нарощувати у вузах сучасну матеріальну базу. А ще, треба достойно оплачувати працю вузівських викладачів. Можливо, тоді дипломи наших вузів визнаватимуть і цінуватимуть навіть за кордоном, а за фахівцями, яких ми готуємо, – шикуватимуться черги роботодавців.
Наталка Красна, "Неділя"
Історія 2013-02-05 / 22:28:23
Іштван хоче вчити вченого, а сам ся в світі не розуміє.
Іштвану 2013-02-05 / 22:25:07
Після розпаду Австро-Угорщини у 1918-1919 роках утворилася низка держав, зокрема й Чехо-Словаччина. Мирова Конференція в Парижі санкціонувала передачу Закарпаття Чехословаччині в Сен-Жерменському договорі (10. 9. 1919), де рівночасно ґарантувався автономний статус Закарпаття.
Не позорся, Іштван, а йди вчитися!
istvami 2013-02-05 / 19:50:04
Венгерское Королевство было основано в 1000 году и существовало до 1946 года, не зависимо от сложных отношений с Австрийской и Австро-Венгерской Монархии. Все эти годы (за исключением 1944-1946) Мaрамарош,Угоча,Берег и Унг, составившые в последствии Подкарпатье\Закарпатье, были в составе Королевства.
Большинству коренного населения в Закарпатье это известно...
іштвану 2013-02-05 / 13:43:16
не венгерського а Австро-Угорська імперія! не Советская Империя а СССР!!!!! а Російська імперія була у 19 ст!!!!!так шо спочатку ТИ онови свої знання,*******
Іштвану 2013-02-05 / 09:47:11
Іштван, прочитай уважніше історію й інтерв’ю Мигалини.
Закарпаття входило і до складу Чехословацької республіки.
Пора тобі оновити свої знання про край, в якому живеш.
По крайній мірі перед тим, як «вчити» інших
istvami 2013-02-04 / 23:53:25
\Багатостраждальне Закарпаття впродовж багатьох століть входило до складу різних імперій. \
Тов. Мигалина! Подкарпатье на протяжении одного тысячилетия входило в состав Венгерского Королевства, и лишь в 1945-1992 годах в состав Советской империи, когда закрыли границы для обучения в венгерских и чехословацких ВУЗах.
Пора обновить свои знания о своем крае...
Читач 2013-02-04 / 16:52:44
Для САШІ!
Від декотрих випускників УЖДу (УЖНу) потерпає не тільки МДУ, а й увесь регіон.А від деяких докторів наук - і вся сучасна освіта України. Часто, крім корочки доктора наук, реальної користі від такого величавого державою титула, немає ні в управлінні, ні в науці, ні в навчанні студентів.
Пітюко 2013-02-04 / 13:38:19
Все правильно, але їсти треба. УжНУ до вівторка не заплатив зарплату по так званому спецфонду через приватбанк. Що відповість на це нове керівництво Університета!
Випускник 2013-02-02 / 12:29:37
Я в минулому році закінчив економічн. ф-тет УжНУ. На весь ф-тет у нас 2 докори наук, і то поза пенсійного віку. Чому не захищається молодь? Хто їм не дає? Мигалина?
Серед викладачів там є дійсно таланти, фахівці, але вони чомусь кандидати. Скільки років УжНУ, і скільки МДУ? Так що проблема нестачі докторів наук – це проблема для багатьох вузів. Видно, не так просто захистити докторську роботу, інакше кожен третій був би доктором наук
вислів народний 2013-02-02 / 12:10:01
Не дарма в народі кажуть, що мудрість,розум,інтелект завжди були і будуть на заваді слабким,боягузам, зависникам та неукам!
До Саші 2013-02-01 / 22:59:23
Мигалина говорить те, що думає. Він може собі це дозволити.
А ти, так званий Саша, не розвиваєш дискусію, а звинувачуєш безпідставно Мигалину у намаганні зайняти крісло ректора УжНУ, бажаєш йому сидіти на пенсії, звинувачуєш у склоках, непрозорій вступній кампанії (хоча студенти поступають за результатами ЗНО), у перешкоджанні захистам наукових робіт, принижуєш вуз в цілому - це виходить далеко за рамки дискусії. Це вже пряме ображання особистості. За свої слова потрібно відповідати. А ти сидиш, назвавшись Саша, і звинувачуєш всіх і у всьому.
Мигалина має авторитет, який мають одиниці (за це й давить жаба). І просте гавкання вуличних шавок йому не нашкодить. А те, що людина на своєму місці і не дала розвалити колектив окремим особам, не хочеться зараз називати їх прізвища – це досягнення і мудрість професора Мигалини, а не недолік.
Саші 2013-02-01 / 22:39:17
Якщо в тебе є претензії до Мигалини, то будь мужиком - йди і відверто скажи йому про це. А не поливай брудом в інтернет-виданнях, як якась сільська баба Галя.
Саша 2013-02-01 / 21:31:17
Ні, не причетні. Стаття - то брудна справа. Мене обурила не вона, а інтерв"ю Мигалини. Він інших критикує, а себе не бачить. Ну, то й захотілося трохи подискутувати з ним самим, бо трохи знаю, що робиться в МДУ. А натомість нарвався на його підлабузників. Гвалт підняли.
до Саші 2013-02-01 / 20:02:14
А Ви часом не причетні до замовної статті на одному із інтернет- сайтів Закарпаття, який є продуктом регіональної влади і яку викрили сьогодні,що людина, яка ніби підписалася під відкритим листом колишнього викладача мукачівського університету, навіть і не здогадуавалася про такі замовні твори авторів-аферистів?
Таке враження складється, що Ви дуже обізнані з ситуаціями в УжНу і в інших вишах краю.
посилання:http://zakarpattya.net.ua/News/106248-Lyst-profesora-Andriievskoho-proty-rektora-MDU-rozpovsiudzhenyi-rehionalnymy-ZMI-vyiavyvsia-falshyvkoiu
Саші 2013-02-01 / 19:49:25
Він уже прийшов у МДУ закінченим.
Саша 2013-02-01 / 19:11:14
А чому Гарагонич такий? Може, в МДУ вчився?
Панорамі 2013-02-01 / 17:10:19
Одним словом, ДУРНИЙ ГАРАГОНИЧ НЕ МОЖЕ ЗАСПОКОЇТИСЯ, ТА ПИШЕ ВСЯКУ Х....
УжНУ 2013-02-01 / 16:37:39
А хіба це не Ващук з Табачником намалювали в міністерському рейтингу класичних університетів для ЗакДУ четверте місце після Київського, Харківського та Сумського унів-тів, тоді як УжНУ - лише на 25-му місці? Клоуни тельавівські, блін.
Саша 2013-02-01 / 16:06:17
Ба, як сполохалися. Особливо мене потішив відділ кадрів. У цілому вузі аж 2-є докторів захистилися. Та у вас працюють викладачами люди, котрі в УжНУ не могли державний іспит скласти.
Юрій Вікентійович , може, й непоганий ректор. Але ставити УжНУ нижче від МДУ???? Во, політика. Ага, треба для непутьових розшифрувати: МДУ -- це Мукачівський державний універ (ну, бо Московський державний теж колись був МДУ, щоб не сплутали. Мукачівці люблять себе вище від інших ставити).
Викладач 2013-02-01 / 14:55:43
Юрій Вікентійович, дякуємо долі, що Ви відкрили в маленькому провінційномі містечку вуз, акредитували всі його спеціальності, відкриваєте нові. Саме завдяки Вам наші діти отримали можливість здобувати освіту у рідному місті, а ми, працівники, отримали можливість працевлаштуватися, зробити кар’єру.
Завдяки вашому керівництву, на вашому визнаному в Україні і за кордоном авторитеті тримається вуз.
Просто на Ваше місце ректора зазіхають деякі брудні люди, які намагаються Вас дискредитувати. Тому і зараз під різними ніками пишуть всякі дурниці. Нічого, життя все розставляє на свої місця.