Європейський аудит для аеропорту "Ужгород" неминучий – Євген Гапоненко

Директор міжнародного аеропорту "Ужгород" Євген Гапоненко розповів про майбутнє повітряних воріт і про те, коли сюди повернуться регулярні рейси

Європейський аудит для аеропорту "Ужгород" неминучий – Євген Гапоненко

Уже більше року міжнародний аеропорт "Ужгород" не приймає регулярні рейси. Така ситуація склалася через те, що 16 червня 2016 року закінчився термін дії угоди між українським Кабміном і урядом Словацької республіки про передачу відповідальності за забезпечення обслуговування повітряного руху та експлуатації аеропорту "Ужгород". Особливість аеропорту така, що при зльоті-посадці літак змушений робити петлю в 30 км над територією сусідньої держави. До літа минулого року цей рух обслуговував "Украерорух".

Оскільки зараз Словаччина - член ЄС, польоти над її територією повинні здійснюватися за стандартами безпеки європейської спільноти. Наші сусіди нагадали, що "Украерорух" повинен пройти сертифікацію Європейського агентства з безпеки авіації (EASA). Однак більше року "Украерорух" пропонував інше рішення: створення на базі аеропорту "Ужгород" нового підприємства і сертифікації саме його.

Про те, коли в аеропорт повернуться регулярні рейси, перебіг роботи європейських експертів і майбутнє аеропорту ABCnews розмовляв з директором міжнародного аеропорту "Ужгород" Євгеном Гапоненком.

– Нагадайте нашим читачам, чому аеропорт тимчасово втратив право приймати регулярні рейси?

– Особливість аеропорту в тому, що злітаючи і сідаючи, літак змушений робити петлю над територією сусідньої Словаччини. До літа 2016 року аеропорт працював за міжурядовою угодою між Україною і Словаччиною. Вона закінчилася, а нову не уклали. За час дії угоди Словаччина вступила в ЄС і перейшла на європейську документацію. І тепер новою умовою є виконання вимоги про сертифікацію українського провайдера авіанавігаційних послуг "Украерорух" відповідно до євронорм. Для цього необхідний аудит.

– І яка ситуація зараз?

– Зараз ми можемо приймати літаки тільки в світлий час доби за візуальною схемою заходу на посадку. Ми обслуговуємо чартери з Києва і ближніх європейських країн.

Регулярні рейси можуть бути відновлені лише після отримання дозволу на виконання польотів за правилами польотів за приладами та підписання угоди між Україною та Словаччиною, де буде прописана відповідальність сторін і принципи взаємодії. Протягом року було проведено ряд зустрічей. На останній, у вересні, з боку України були присутні представники Державіаслужби і "Украероруху", а з боку Словаччини – міноборони, департаменту цивільної авіації та представники EASA. Там і обговорювалися механізми, як можна вирішити колізію, що виникла. "Украерорух" минулого місяця подав заявку на готовність до виконання аудиту за частиною їх закарпатського підрозділу.

– Тобто, все-таки буде здійснено аудит не всієї структури "Украероруху", а лише підрозділу в Ужгороді? Чи не буде заперечень від словацької сторони?

– Ми регулярно спілкуємося зі словацькою стороною. Вони підтримують проведення аудиту EASA. Самі ж представники EASA кажуть, що термін аудиту займе в межах двох-трьох місяців. Заявка "Украероруху" вже в роботі. У разі успішного проходження аудиту, наші диспетчери отримають європейський сертифікат, і це буде великим плюсом не тільки для місцевого підрозділу "Аероруху" і окремо взятого аеропорту, але і для всієї країни.

– Як буде відбуватися аудит?

–Перевіряти будуть не тільки обладнання і документацію, а й персонал, їх освіту і рівень знання англійської мови. Також буде проведена оцінка їх взаємодії з підрозділами метеослужби і аеропорту. Знаючи, як європейці ставляться до аудиту, необхідно налаштуватися на те, що це не формальність, а серйозна процедура. Сертифікація за європейським нормами неминуча. Тим більше, ми ж рухаємося в Європу.

– Хто заплатить за цей аудит?

– Оплачувати аудит буде "Украерорух".

– Чи був варіант уникнути цього аудиту? Наприклад, змінити напрямок зльоту-посадки або перенести аеропорт?

– Злітно-посадкова смуга могла б працювати в обох напрямках, але напрямок "в бік України", на жаль, забудовано. Давним-давно неодноразово обговорювалася ідея про можливість перенесення аеропорту в місто Мукачево, але абсолютно ніяких дій після обговорень не було. А в самому Ужгороді відповідного майданчика немає.

– Уявімо ідеальну ситуацію. Закарпатський підрозділ "Украероруху" пройшов аудит і регулярні рейси в Ужгород дозволені. Які напрямки і борти оптимальні?

– Довжина нашої смуги 2038 метрів, ширина – 40. Всі розуміють, що Boeing 777 до нас не прилетять. Середньомагістральні літаки типу Embraer, ATR ідеальні для створення деяких рейсів. Які можуть бути регулярні напрямки? Безумовно, авіасполучення зі столицею і деякі європейські аеропорти. Плюс чартерна програма – Туреччина, Єгипет, попит на бюджетний відпочинок завжди є. Аеропорт – це важливий стратегічний об'єкт. Працюючий аеропорт відразу підвищує інвестиційну та туристичну привабливість регіону. Наше завдання – запустити аеропорт. Турист прийде, потрібно робити ставку на дешеві квитки.

– Але лоукости працюють на великих бортах, а їх ви не можете прийняти фізично...

– Я не говорив про лоукост. Потрібні авіаквитки за доступною ціною. Будуть запропоновані такі квитки – люди стануть літати, попит буде тільки зростати.

– Авіаперевезення у напрямку Ужгород-Львів можуть бути цікавішими за залізничні пасажирські перевезення?

– Авіакомпанії розробляють напрямок Ужгород-Львів-Київ. Головне – зробити рейси частіше, привчити пасажирів. Чи піде пасажиропотік і прийдуть нові компанії.

– Хто з авіаперевізників бажає літати до вас?

– Інтерес є у багатьох. Але є і бізнес. Можна підняти статистику польотів рейсу Київ-Ужгород. Дуже довго авіакомпанії не затримувалися, бо не було вигідної економічної складової. Дуже багато залежить від фінансового становища населення. На одному зовнішньому, туристичному попиті рейси не запустяться. Що стосується Закарпаття, то навіть якщо аеропорт деякий час продовжить працювати в мінус, це все одно буде позитивно впливати на реалізацію туристичного потенціалу регіону. До того ж, ми вже бачимо інтерес бізнес-туристів: у регіоні зростає інвестиційна активність, запускаються нові виробництва. Налагоджувати їх допомагають колеги з найближчих країн, вони регулярно приїздять у відрядження. Дуже корисним і ефективним стане для нас досвід Польщі. Аеропорт сам повинен шукати вигідні для себе і населення варіанти співпраці з авіакомпаніями і аеропортами-партнерами.

– Яке обладнання аеропорту необхідно модернізувати?

– Терміново необхідно купувати сучасне навігаційне обладнання, а також спецтехніку. Дія сертифікату світлосигнальної системи постійно продовжується і термін продовження кожен раз стає коротшим. Весь спецтранспорт, який базується у нас, ще радянських часів, на базі ГАЗ, МАЗ і так далі, все це вже давно непривабливе для авіаперевізника. Авіакомпанії хочуть, щоб у аеропорту був якісний сучасний хендлінг – це автономне джерело живлення, повітряний запуск, заправка водою і т.д. Це великі витрати для аеропорту.

– Все це обладнання буде купуватися за кошти місцевого бюджету або кредитів?

– Цей проект в будь-якому випадку повинен бути створений і прорахований. Останній раз його робили кілька років тому, але зараз він потребує актуалізації, адже тенденції змінилися. Свої пропозиції я вже подав.

Хочу підкреслити, що крім модернізації навігаційного обладнання і спецтехніки, життєво важливо залучати авіаційних фахівців на нових умовах. Необхідно прописати концепцію, знайти механізми, як залучити фахівців з освітою, досвідом роботи за профілем, знанням англійської мови. В Ужгороді таких авіаторів просто немає. Вже втрачено два покоління фахівців. Що буде далі? Як з Києва, Львова, Харкова таких фахівців заманити? Потрібна гідна оплата праці та соцпакет.

Зараз про це не говорять ні на місцевому, ні на державному рівні.

У ситуації з аеропортом необхідно консолідувати всі можливі зусилля. Аеропорту необхідна як політична, так і фінансова підтримка.

25 листопада 2017р.

Теги: аеропорт, літак, Євген Гапоненко

Коментарі

Люся 2017-12-06 / 10:24:38
Маскадь только наблюдаэт за всем. А корупцийни стуктури процветают на Закарпатте. В ОДА центр. Петику пора собирать портфель с валютой и убегать. За ним плачен зона.

Вуву 2017-11-29 / 09:01:09
А яку гідну оплату "тяжкойі праці" в місяць мав цей женья ... Мабуть10.000гр. Так точно.

Вуву 2017-11-29 / 05:27:03
Прийде і його час ... і земельки 2×1 ...йому цілком хватить. (Там для всіх однакова норма ... І як не дивно ... З тих що вже отримали ніхто не жалівся ... (Ні брєжнев ні щербицький ні мама тереза ... Взагалі ніхто !!!
.уявляєш.

Пилот 2017-11-28 / 21:16:35
А Рата предлагал взять все да и поделить... Думаю теперь весь тормоз за этим вариантом. Земельки хочется да побольше, вот и тормозят процесс возрождения!

Вуву 2017-11-28 / 06:33:44
Чи буде закарпатська ОДА ..
На 9 сесійі (після звільнення теперішнього директора уж аеропорту)...
Оголошувати відкритий всеукрайінський конкурс на заміщення вакантнойі посади ??? ... По Європейськи ?
Чи зному когось кабінетно призначать по "междусобочіку" ???

Вуву. Пілоту 2017-11-28 / 06:29:52
"Починаєш за воздравіє ... ...Закінчуєш за упокій" ...
Почнем з того що уж. Аеропорт він пасажирський ... І розлядати його як "запасний віськовий" ... Просто безглуздо ... Бо всього одна злітна смуга ...середньойі довжини ... Без ангарів для військовойі техніки ...(он навіть вертоліт стойіть під відкритим небом покритий брезентами)...
А перспектича повноправного членства нато ... При вашому ... Орбані і сіяртові (з підесом і вйобіком)...
То навіть не перспектива завтрашньго дня .
А от із першимт двома рядками я згоден.

льотчик 2017-11-27 / 19:27:38

Звичайно, Україна (Ужгород - Ungvár) - може і "закритися", але це не веде до розвитку економіки, до можливості мати дійсно європейський аеропорт, заробляти місту чи обслуговуючому персоналу, a саме цим і можна було б пишатися. Успішність країни завжди залежить від швидкості і від сукупності ряду правильних економічних рішень! (Фіскальна економіка). Всі ці повільні реакції прискорюють процес амортизації об'єкта ... а в кінці кінців стане роздолбанной бетонной смугою або запасним аеродромом для НАТО (терминал-будівля вже і тепер нічого не варто). Якщо всетаки Україна зблизитися до НАТО і підпише угоду, то це означає що щорічний внесок до бюджету НАТО складе 2% від ВВП (на даний момент це 1,86 млрд. Дол США.) Не впевнений чи є в бюджеті України такі кошти. Можете не сумніватися, що по горах Карпат будуть розміщена безліч американських локаторів. Охороняти локаторів будуть НАТО- вський винищувачі, тобто угорські JAS39 Gripen, (в централіной європі вони мають міцну НАТО-компактну авіацію) також як і тепер угорці охороняють простір і авіалокаторів розставлених в Литві, Латвії та Естонії.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/204401

Вибір за аеропортом і за містом, але потрібно пам'ятати, повторяю ще раз: хто в економіці відстав на 1 рік - це значить на все життя відстав!

Копча 2017-11-27 / 11:44:46
До льотчика: Не знаю чи справді ти пілот але твоя позиція найбільш обгрунтована.

Вуву 2017-11-27 / 04:57:57
Я погоджуюсь з льтчиком в тому що бізнес ... Є бізнес ... Тбт. Інтернаціональним ... Може це комусь не подобатись ... Але такі реалійі.
Проте ... В даному випадку ... Акцентуватися потрібно не на ... "Wizzair" ... А на тих перевізниках які можуть запропонувати якнайкращі умови контракту.
Також відчувається в коментарі "завуальованість" комерційного інтересу в бік "wizzair" ... І я недумаю що це "просто так".
І ось що якщо взагалі відкинути стереотипи ... То все одно потрібно памятати що всяка закордонна експансія ... Це не дишень мовно-культурна ... А і бізнез-еконмічна (чи політико-економічна)... Кому як більше подобається.
А дирктора ...100% (погоджуюсь з пілотом)... потрібно копнути під сраку ... І на загальнонаціональній конкурсній основі ... Вибрати найкращого. А маскаля в такий спосіб відсторонити від корита.
Якщо порошенко-гройсман ... Таке зроблять ... То це буде свідченням того що вони не тільки декларують ... Але і проводять реформи.
Якщо ні ... То значить ... Що шкурні інтереси нікуди не зникли ... І народ з цього повинен робити реальні висновки ...
Все ближче вибри президента.

льотчик патриоту 2017-11-27 / 03:33:08


Хамство. Коментар видалено. Автору - попередження. Адмін


патріот 2017-11-27 / 02:31:40
Ну і, якщо ти не шариш, ми живемо на Закарпатті, а не Підкарпатті

патріот 2017-11-27 / 02:31:01
Це ти працюєш радником у Москаля і радиш йому віддати стратегічний аеропорт мадярам? За твоєю логікою треба було віддати Луганський і Донецький аеропорти Росії. Щоби полегшити їй підвезення військових і боєприпасів сепарам.

льотчик 2017-11-27 / 01:23:05

Так, я уже писал по-этому поводу, но раньше с таким удовольствием удаляли мои комменты, на этом сайте, как будто льотчик - враг народа. Независимо где бы я ненаходился в мире, мне неравнодушно что происходит у нас на Подкарпатье.
По поводу аэропорта - Ужг. аэропорт находится на таком благоприятном месте, с точки зрения бизнеса, что и придумать лучшее место не смогли бы (попытаюсь писать по-короче, время- деньги, кто уловит -ОК, а кто нет- его/её проблема). EuroAirport - (Basel–Mulhouse–Freiburg). Сразу обслуживает 3-ох стран (Швейц., Францию и Германию ). https://en.wikipedia.org/wiki/EuroAirport_Basel_Mulhouse_Freiburg
желательно читать по английски или по немецки потому что на укр. - фигню пишут.

Недавно заявил венгерская авиакомпания WIZZ AIR, что покупает флотилию из 146 самолетов AIRBUS A-320 за 17,2 миллиардов долл.США (эта сумма соответствует всего валютного резерва Украины), Ищет аэропортов партнеров для изначального вылета и для хранения флотилии. В данный момент основная база находится Marosvásárhely (Targu Mures, Romania), но хочет расширяться, создавать новые и новые базы.
https://wizzair.com/en-gb/information-and-services/about-us/news/2017/11/15/wizz-air-announces-order-for-146-airbus-a320neo-family-aircraft#/

Только задницу нужно было бы директору поднятъ, поговорить с венг. консулом, связаться с Várszegi (хозяином wizzair), попытаться догоорится о сотрудничестве на взаимовыгодных условиях. Со временем открытъ коридор для словаков, чтобы они тоже могли пользоваться аэропортом, Várszegi получил бы разрешение от словаков на взлет и посадку (Кошице- Kassa была бы изолирована, a Ужгород - Ungvár выиграл бы с этого), этот проект и ЕС профинансировал бы, также быстро появились бы специалисты авиаторы, а через некторое время ужгородские тоже научились бы работать и научились бы и англ. языку. Стоило бы директору мыслить глобальнее и верить в себя, а то от совдеповского мышления никак не оторваться (умело объясняет почему нельзя решить проблему, а не на оборот искать пути как решить проблему, такого директора моментально витурнул бы из своей команды). Если не будет экономического подъема то нынешние девизы националиштов останутся в силе: моя, твоя, помни чужинец кто хозяин и так дальше - а это совсем не по европейски, не по подкарпадски, а нам нужно работать над тем, чтобы все национальности Подкарпаття чувствовали себя комфортно на своей земле). За одно стоит помнить, кто на год экономически отстал от конкуренции (соседа) на вью жизнь отстал !

Вуву 2017-11-25 / 21:01:47
Гапоненко мовчить про те хто його туди "посадовив" ... Бо щось не було чутно про оголошений відкритий конкурс на посаду директора уж. Аеропорту.
Маскаль зробив добрий прорахунок коли віджав 16 млн. Бюджетних коштів ... А гапоненко ще й "підмахує" мовляв потребує актувлізаційі ... бо бачте "тенденційі" значить змінились.
Я особисто ... дуже сумніваюсь в тому що злодійські тенденційі могли змінитись ... А в тому зо вони що вони потребують "актуалізаційі" так тим більше .
Бо коли людина говорить правду ... То каже так і ні ... І говорить конкретні речі ...
"А не мастить гімном по тарілці" ... Мовляв ... Може бути ... Можливо ... Ітд...

Обуреним 2017-11-25 / 19:32:20
Очевидно так прстіше вимагати більші суми грошей .тому фахівці може і є , а директор каже що нема.

обурені 2017-11-25 / 16:52:49
Неправда, що в аеропорту немає відповідних фахівців. Чому директор цього не знає?

Вуву 2017-11-25 / 07:53:14
Так на ... ЩО ... маскаль витратив 16 млн бюджетних коштів ?
Також гапоненко недав відповідь на останнє запитання ?
Виглядає на те що має бути черговий дерибан із відкатами бюджетних коштів.

НОВИНИ: Соціо

15:44
/ 1
В Ужгороді завершують останні облаштування центральної алеї на Пагорбі Слави
15:27
Мукачівці, чиї дворогосподарства підтопило, отримають допомогу
14:17
Чума Києву не страшна
13:53
В Ужгороді триває Перший закарпатський фестиваль пряників
11:21
/ 4
Сировар Петро Пригара: До Нижнього Селища на Закарпатті їдуть за унікальними місцевими сирами
09:45
Закарпатцям повернуть гроші, автоматично зняті з карток через нововведення з рекомендованим платежем за газ
17:56
Володимир Цірик "Оса" із Закарпаття посмертно відзначений нагородою "Народний Герой України"
17:26
/ 5
На Берегівщині провели в останню путь полеглого на Сході Михайла Кушніра
16:09
OPENDATA-інтенсив провели сьогодні для працівників мерії в Ужгороді
15:37
Пряники й печиво, мед і медові вироби та предмети хенд-мейду можна придбати на Фестивалі пряників в Ужгороді
15:27
/ 2
14 посадовців Ужгородського лісгоспу притягли до відповільності за порушення вимог природоохоронного законодавства
15:24
/ 1
На стадіоні "Автомобіліст" в Ужгороді завершили реконструкцію легкоатлетичних доріжок
14:52
/ 1
Хустщина тепер – теж із туристичним брендом
14:27
У понеділок в Ужгороді на час видалення кущів і дерев обмежать рух на вул. Крилова
14:07
В Ужгороді стартував Перший закарпатський фестиваль пряників
13:49
З початку року на Закарпатті сплачено понад 2,7 млрд грн ЄСВ
11:51
Найбільші обсяги прибутку на Закарпатті з початку року одержали машинобудівні підприємства
10:28
На Берегівщині сьогодні прощатимуться із полеглим в російсько-українській війні Михайлом Кушніром
10:24
У Мукачеві визначено претендентів на здобуття премії ім. О. Духновича
09:11
/ 1
В Ужгороді оголосили тендер на закупівлю перших 10 комунальних автобусів
03:44
Найбільше в Україні автомобілів на "євробляхах" задекларували чиновники Закарпаття (ІНФОГРАФІКА)
03:10
/ 6
ФОТОФАКТ. Громада Усть-Чорної перекрила дорогу через її незадовільний стан
17:57
В Ужгороді визначили офіційні місця продажу ялинок
16:08
Мешканці багатоквартирних будинків Ужгорода тепер дорожче платитимуть за капремонт
16:03
На реконструкцію та матеріально-технічне забезпечення обласного шпиталю ветеранів війни в Ужгороді витрачено понад 1 млн грн
» Всі новини