Для облаштування скверу розташованого навпроти Хрестовоздвиженського кафедрального греко-католицького собору в Ужгороді, свого часу були оголошені конкурси на проекти, однак, як зазначають у єпархії, надійшло дуже мало пропозицій. Автором проекту частини скверу, відновленням якого займається єпархія, є архітектор Петро Сарваш. Однак він стверджує, що в його проекті не передбачалося руйнування стіни. У Мукачівській греко-католицькій єпархії кажуть, що частина стіни, яка "впала", добудована значно пізніше за інший мур і не має такої цінності. Натомість первісний мур стоїть, про що свідчать й історичні фото з цього скверу. У жовтні було закладено наріжний камінь під сквер, однак терміни реалізації не визначені.
Одне з найперших запитань, яке виникає у цій ситуації: чи можна відмовитися від паркану для того, щоб бачити собор? Активісти однозначно проти і закликають єпархію відновити мур, погрожуючи правоохоронними органами.
Так чи інакше, кілька місяців поспіль результатів роботи на цій території немає. Чимало запитань викликає і культура будівництва: місце огородили плівкою, за нею відкриваються неестетичні пейзажі. Сьогодні відсутній паспорт об’єкту й дата його закінчення, хоча кілька місяців тому був вивішений, тож ужгородці наразі не бачать, яким буде сквер. Крім цього, на території частково зрізають старі дерева.
Ми звернулися із запитанням про те, коли сквер буде завершений, і яким він повинен бути згідно із задумом, до єпископа Мукачівської греко-католицької єпархії владики Мілана. Він розповів, що єпархії довелося відійти від проекту, запропонованого Петром Сарвашем, посилаючись на те, що, начебто, люди, які живуть поруч із сквером, були проти сходів, котрі ведуть до їхніх будинків, як і не погодилися з тим, щоб була кована огорожа.
«Ми змушені були зробити опорну стіну й мур, що захищав би подвір’я людей, які живуть поруч. Також у сквері передбачено доріжки, лавки, освітлення. Люди не хочуть, щоб парк засмічувався, тож цілком можливо, що на ніч він буде закриватися. Маємо спонсора на відновлення статуї Божої Матері, яка стояла тут. Її виготовляє мукачівський скульптор, і невдовзі вона буде готова. Проблема полягає у тому, що єпархія не має коштів, які могла би вкладати в цей сквер. У нас наразі чимало проблем з очищенням подвір’я єпархії від залишків радянського минулого. Також я втомився від звинувачень, атак на єпархію, мою особу, погрожувань, шантажувань щодо падіння муру. Мені неприємно казати, але замість вдячності, що зробиться щось хороше, я зустрівся з неадекватною поведінкою. Багато історичних місць в Ужгороді руйнуються, і цього чомусь ніхто не бачить.
Із сквером наразі є кілька проблем: передусім це те, що дуже довго тривало визначення проекту, по-друге, єпархія залишилася сама у вирішенні проблеми з сараями, по-третє, у нас немає достатньо коштів, щоб здійснювати будівництво. Сьогодні нам допомогли тільки члени благодійного фонду Блаженного Теодора Ромжі», – прокоментував владика Мілан.
Поруч із територією, навколо якої кілька місяців поспіль розгортається конфлікт щодо руйнування муру, з 2015 року діє перший в Україні приватний сквер із пам’ятником Марії Терезії. Заснований він родиною Панових.
«Нам прикро, що близько восьми місяців ужгородці й гості міста могли радіти новій атракції, новому скверу на істинно священній землі навпроти Кафедрального собору. Тим паче, що частина скверу вже зажила повноцінним життям. Але замість розвитку сьогодні спостерігаємо неестетичну консервацію... – каже з приводу ситуації зі сквером Володимир Панов. – Наша совість перед містянами чиста. Восени 2015 року ми організували зустріч за участі владики Мілана. Ален Панов і я запропонували, щоб наша сім’я профінансувала і довела до кінцевого результату й іншу частину скверу, протягом 1,5-2 місяців. Єпископ взяв три дні для відповіді й відмовився від нашої пропозиції. Сказав, що громада сама має змогу довести свою частину до логічного завершення.
Чому відмовив – краще запитати в нього. Я можу тільки висувати гіпотезу – один із двох факторів: або жадібність до грошей або амбіції. Й одне, й інше має негативний характер, тим паче, що відтягує мить, коли люди зможуть отримувати позитивні емоції. Натомість час – одна з найважливіших цінностей життя.
Ви запитуєте про законну частину реалізації проекту? Відповім так: ні посади, ні погони, ні сан не дозволяють порушувати закон. Якщо ми цього не зрозуміємо, то ніколи не збудуємо цивілізованого суспільства».
Фото з архіву:
За інформацією ProZak.info
**** 2016-05-16 / 15:26:27
Цікаво, у філософії молитов, чи можна молитися убієнному???
**** 2016-05-16 / 15:18:45
А чому ніхто нічого не каже про мільйони наукових праць з різних галузей знань, наукові надбання Закарпаття,Багатющу біблліотеку УжНУ!!!.Як можна було таке наробити!.
До "Михайло" 2016-04-23 / 11:57:31
Повністю згоден з Вами. А щодо приятеля владики Мілана М.Садохи, то цей чел.дозволяє собі (позиціонуючи себе активістом греко-кат.громади) у своїх "писаніях" паплюжити пам"ять ісповідників греко-католицької віри владик І.Маргітича та Павла Василика, ображати діючих священиків-патріотів МГКЄ за їхню позицію, звинувачуючи їх у тому "що вони не хочуть йти у ногу з єпископом." Також М.Садоха відкрито пропагує сепаратистські погляди.До речі, недавно в інеті зустрів російське відео, де М.Садоха та його внучка-студентка "розмишляют" на тему "подкарпатской Руси".
111 2016-04-23 / 11:40:14
Майліпше би було, кіби владика Мілан руйнував мури і робив сквери у своєму рідному с.Лехота у Західній Слоавччині, а не у нашому древньому граді Ужгороді! Гадаю, тоді би ніхто з ужгородців не мав до нього жодних претензій. Чому чужинець має гадити у моєму місті?!
Наталка Майстренко 2016-04-19 / 19:12:53
Дивує позиція управління культури Закарпатської ОДА. Припис є? Виконано вимоги припису? Відповідальність за наслідками невиконання припису управління (інспекції) прописана законодавчо? Нагадати норму Кримінального кодексу України за руйнування памятки архітектури з охоронним номером? Чи допомогти скласти заяву на внесення до ЄРДР? Тут вже не питання моральності та духовності, завдано збитків громаді міста, право громади підлягає захисту навіть у такий радикальний спосіб як притягнення до кримінальної відповідальності.
активі 2016-04-17 / 18:23:42
У нас світська держава і церква відділена від держави. Тому чиновники від церковних структур мають дотримуватися законів, зокрема і законів з охорони культурної спадщини і містобудування, точно так, як і звичайний громадянин.
А в нас, хто тільки доривається до влади, чи то цивільної, чи то церковної, зразу сприймає це як вседозволеність.
555 2016-04-17 / 17:46:39
Єпископ Мілан такий, сякий....наживається і так дальше... Знаєте любий із Вас його особисто, два речення поговорили з Ним...? Не судіть, щоб і вас не судили.... придивіться до свого "смітнику", заглянте у себе, а потім....
Михайло, ужгородка, сусіда і т.д., кладіть руку на серце і скажіть, собі (може тоді мовчати будете) - що Ви зробили для людей, для Ужгорода, для Закарпаття, для України....
Знайшли край справ і все буде "вирішенно" коло нас
Михайло 2016-04-17 / 10:24:24
До адекватного майбутнього Митрополита "Русинськой Греко-Католической Церкви" Владики Мілана! Ваше Преосвященство! Назвіть мені, будь-ласка, релігію, яка заохочує зберігати тіло померлої людини в труні на ношах поверх землі більше чотирьох років. Адже, це Ви особисто заборонили перезахоронення і наказали викопати труну з мощами Владики Івана Маргітича в храмі, який він за життя збудував для своїх односельчан села Чингава Виноградівського району. Друге. Чому Ви дозволдяєте колишньому гебісту Содохо Михайлу писати історію греко-католицької Церкви Закарпаття в підпіллі? Адже, це він та його однодумці її туди загнав!
ужгородка 2016-04-17 / 09:30:49
Най відновить мур відповідно до припису архітектурної спадщини і робить відповідно до затвердженого проекту, а не так, як собі уявляє, виходячи зі своїх людських слабкостей
Dark 2016-04-17 / 09:25:01
Дайте Владиці доробити парк, тоді будете філософствувати.
Адміну і Сусіді 2016-04-16 / 18:59:02
Ви абсолютно праві. Не треба прикриваючись рясою заговорювати тему. Так само як не треба шукати менші і більші проблеми, як тут деякі коментатори пропонують. Як людина є порядна, то вона такою є у всьому - додержанні правових норм, моралі, будівництва. З сусідом погоджуюсь на всі сто - культура будівництва жахає. Зазирніть за плівку і просто будете шоковані. Якраз це і є прикро - було собі маленьке гарне доглянуте містечко з памятником і оглядовим майданчиком, а потім його хтось перетворив на будмайднчик у стилі совкового БАМу. До речі, є також посилання, де Єпископ під час освячення приватної частини скверу обіцяв доробити свою до весни 2015 року - зараз вже 2016 і нічого, всі все забули.
СУСІДА 2016-04-16 / 18:04:19
А я ще таке скажу: який поп-таких собі знайшов і "робітничків". Коли минулоріч єпархія ставила цей мегамур для "скверу", то весь будівельний мусор "робітнички" висипали та накидали на подвір'я приватної власності 80 річного пана Еміла, що мешкає за цим муром. До сих пір ніхто не прибрав і не вибачився за таке скотство. Пан Еміл неодноразово звертався і до "робочої сили" і до "святих" отців, щоб ті прибрали за собою, у відповідь його лише посилали в ...рай! Хто не вірить, може зазирнути прямісінько за Марією-Терезією...
Адмін 2016-04-16 / 17:25:00
Може й так. Але здавалося б, ці фото вже мали бачити всі, кого бодай трохи цікавить ця тема. Принаймні, на сайті "Закарпаття онлайн" все було і не в одній подачі.
Але зараз знайдемо і долучимо. І дамо гіперпосилання.
Але не обманюйтеся приводу того, що "люди тут сперечаються". Бо насправді сторони всього дві і "суперечка" йде між "чиновниками" МГКЄ і ужгородцями.
Олег, Берегово 2016-04-16 / 16:45:41
Редактору сайту: ви зробили помилку, не давши фото зруйнованого муру. І люди тут сперичаються, по суті, без бачення предмету спору. Ззовні мур дійсно був непоказним, бо по-совковому заштукатурений. Зі зворотнього боку він виглядав дуже круто, і всього варто було зробити браму відкритою. А самий мур очистити від штукатурки. І місце набуло б ознак поважної древності.
Віктор 2016-04-16 / 15:49:14
Супер! Мене вже до Мілана прирівняли.
Що ж видно я правильно описав потуги "активістів".
??? 2016-04-16 / 15:43:50
Активісте, я щось пропустив? Була прижиттєва беатифікація владики Мілана?
Віктору 2016-04-16 / 15:40:01
Бардак в державв починається тоді, коли всілякі віктори і мілани починають підміняти собою органи архітектурної спадщини і вирішувати те, що насправді не належить до їх компетенції.
Є припис владиці Мілану і хай виконуєЮ а не вказує всім.
Віктор 2016-04-16 / 14:54:18
Справа не ЛИШЕ в мурі, а ЗОВСІМ не в мурі. Є активісти, які піднімають абсолютно неактуальні теми. Для штучного підняття ваги таким темам, придумовуються різні "столітні мури". А як гарно звучить: "захисники столітнього муру"!
Суспільство ще не готове обговорювати такі теми. Звідси беруться коментарі в стилі "а чи вірить Мілан в бога?", "а чи не агент він УПЦ МП?".
Часто піднімаюсь замковими сходами. І кожен раз відчуваю, що мур ось-ось впаде на мене, як на самого грішного (жартую, звичайно є більш грішні, але їх зовсім небагато). Так ось, ця тема в рази важливіша за штучно роздуту Вами проблему.
Що ж до законності - теж, давайте піднімати більш реальні проблеми, помаленьку дійдемо і до таких.
Ось такі в мене асоціації виникли щодо статті.
Активіст 2016-04-16 / 14:01:10
таки краще людину вважати святою,
ніж всіх навколо бачити поганими.
Великодній піст все ж таки, може стримуватися якось і уникати засудження інших, бути добрішими?
Віктору 2016-04-16 / 13:52:04
Звичайно що не ЛИШЕ в мурі. Справа в тому, яким чином поводить себе єпархія у центрі міста, на власний розсуд вирішуючи що де і коли будувати, порушуючи норми і вводячи людей у оману. Стосовно Вашого історичного підходу, на рахунок все, що молодше 300 років ніби і не історія, взагалі можна договоритися до абсурду - може Собор "прикрасимо" чимось новим, бо той вигляд, який він має сьогодні, був отриманий менше ніж 300 років, або перебудуємо Жунанат, або першу школу на Набережній?