Русинів "запалюють" лише тоді, коли це комусь потрібно?

Вже давно, напевно з самих початків нової української держави, русинська тема не звучала так гостро, і не викликала такої полеміки, а подекуди й відвертих спекуляцій, як нині. Рішення Закарпатської обласної ради про фактичне визнання національності русин на території області наробило великого галасу як у самому Закарпатті, так і загалом в державі.

Русинів "запалюють" лише тоді, коли це комусь потрібно?В українському політичному лексиконі почали знову з’являтися поняття сепаратизму та розколу України, однак цього разу не по відношенню до Східних областей нашої держави, а вже до Закарпаття. То що ж змусило місцевий орган влади вдатися до такого резонансного рішення і які наслідки, в першу чергу юридичні та політичні, матиме воно для нашого краю, а, можливо, і всієї України?

ПРАВОВИЙ АСПЕКТ

Юридична складова цього питання є одним із головних наріжних каменів. Одразу ж після прийнятого облрадою рішення чимало спеціалістів, в тому числі й кваліфікованих юристів заявили, що воно не має під собою юридичної основи, а, відповідно, не спонукатиме до жодних юридичних наслідків. Так, професор, доктор історичних наук Сергій ФЕДАКА, який довго досліджує історичний аспект цієї проблеми, нині наголосив і на юридичних невідповідностях русинського рішення: «Наразі так і лишилося незрозумілим, чому взагалі дане питання взялася вирішувати саме обласна рада, а не, скажімо, не менш шановане обласне товариство філателістів? Адже, як відомо, приватні особи і громадські організації мають право чинити все, що не заборонено законом. Хочуть русини заявити, що вони пуп землі і все на Закарпатті має обертатися виключно навколо них, танцювати під їхню дудку – їхнє право. Кожний розважається по-своєму. Але посадові особи і владні органи мають право чинити тільки те, що передбачено законом. То що каже про розгляд русинського питання нашою облрадою чинне законодавство? А те, що вона має на це аж ніяк не більше прав, ніж будь-яка інша обласна структура».

Зовсім іншої думки дотримується депутат обласної ради з фракції «Наша Україна», один з лідерів русинського руху на Закарпатті Євген ЖУПАН, який вважає, що якщо на державному рівні вже стільки часу не можуть вирішити цю проблему, то облрада цілком вправі це зробити: «Обласна рада вже не перший раз піднімає цю проблему, оскільки на державному рівні за останні 16 років вона так і не була вирішена. І це при тому, що в інших державах русини вже давно визнані. Більше того, до цієї проблеми зверталася навіть Організація Об’єднаних Націй, яка звернула увагу України на це питання, запропонувавши нашій державі визнати національність русин. Однак…

По тим відповідям, які надавали нам органи державної влади, стало зрозуміло, що в Україні немає органу, який би визнавав чи не визнавав ту чи іншу національність. Натомість, є Конституція та Закони України, згідно з якими русини мають вільний вибір і право на відновлення своєї національності. І саме цим користувалася обласна рада приймаючи це рішення. Тобто якщо це питання не може вирішити влада на державному рівні, в такому випадку вирішує влада обласна на рівні регіонів. І воно в жодному разі не суперечить ні законам України ні її Конституції, і є цілком правомірним».

ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ

Не помилюся, якщо скажу, що корінь «русинської» проблеми лежить в історичній площині. І якби був конкретний історичний та етнографічний висновок на тему «Хто такі русини і з чим їх їдять», то, можливо, і питання не стояло б так гостро. Однак, як це часто буває в рамках історичної полеміки, до єдиної думки дійти практично неможливо, хоча слід констатувати, що всі визнані закарпатські та українські історики стверджують: національності русин не існує, натомість є така історична назва українців. Опонують же їм, переважно, представники інших, далеко не історичних спеціальностей, а тому слід визнати, що історична полеміка навколо русинства ведеться у різних вагових категоріях результат якої не на користь русинів

На зустрічі з журналістами відомий ужгородський історик, кандидат історичних наук Йосип КОБАЛЬ приніс гору книжок і першоджерел різними мовами, які, на його думку, ілюструють абсурдність теорії про існування русинів як окремого народу. На його думку, поняття існування русинської національності лежить у тій же площині, що й легенди про те, що Закарпаття ніби то хрестили Кирило та Мефодій: «Протягом 15 років йде свідома дезінформація, якою займається Пол Магочі. Вся його теорія базується на пересмикуванні фактів та власних домислах. Що можна сказати про історика, який в одному реченні дозволяє собі робити по кілька історичних помилок…Русинами називали усіх східних слов’ян і ніхто ніколи під цією назвою не вбачав окремого закарпатського народу. Ні закарпатські будителі, ні закордонні вчені, ні самі закарпатці. Сам Магочі 15 років тому писав, що в Закарпатті нема окремого народу». Йосип Кобаль зацитував першоджерела, які переконливо свідчать, що Закарпаття великою мірою заселяли якраз вихідці із Галичини, які називали себе русинами. «Духнович би перевернувся в могилі, якби почув, що із закарпатців творять окремий народ. Адже він завжди під русинами розумів усіх східних слов’ян. Йде повсюдна фальсифікація історичних фактів», — вважає науковець.

Такої ж думки дотримується й автор всеукраїнського підручника «Етнологія», професор УжНУ Михайло ТИВОДАР: «Таке рішення обласної ради нічим не вмотивоване. Русини — це історична назва українців, яка походить від назви «Русь». Ще в XIX столітті так називали і галичан, і буковинців, і волинян. На наших очах відбувається зміна етноніму «цигани» на «роми». Такий процес пережило багато народів Європи, в тому числі й українці. Твердити, що «українці» і «русини» два різні народи — все одно, що визнавати двома різними етносами «циган» і «ромів». З наукової точки зору тут нема довкола чого дискутувати. Закарпатці є частиною українського народу. Просто є політичні сили, зокрема за кордоном, які щедро оплачують спекуляції довкола цього. Наприклад у Москві, Будапешті чи Братиславі».

Зрозуміло, що діаметрально протилежної думки дотримуються лідери русинських товариств. Приміром Євген Жупан називає українців на Закарпатті не інакше як емігрантами, а бо ж тими самими русинами, які з часом асимілювалися і почали називати себе українцями: «Невелика частина українців-емігрантів жила на Закарпатті, переселившись сюди після першої світової війни. І, звичайно ж, є частина людей, які в подальшому ідентифікували себе українцями — і це є нормально, бо ніхто не може забрати від людини права називатися тим іменем, яким вона хоче. Це процес, який свого часу відбувався в Україні, коли після першого перепису близько 17 мільйонів ідентифікували себе росіянами, а тепер же їх лише 11 мільйонів. Тобто вже 6 мільйонів людей дозріли до того, щоб ідентифікувати себе українцями. Так само і в русинів, яких під час перепису у Словаччині виявилося 6 тисяч чоловік, а тепер 26 тисяч…»

Поділяє цю думку й інший відомий русинський діяч отець Дмитро СИДОР: «Звичайно ж, поклади перед русином мікрофон і телекамеру, то він буде говорити українською і казати, що є українець. А виключи камеру і забери мікрофон, то почне говорити такі речі, що інколи й ми кажемо — заспокойся, не кричи так голосно».

Питання національної самоідентифікації річ доволі інтимна, однак коли ця інтимність починає тісно переплітатися з політикою, коли чітко починають звучати питання русинської автономії, а деякі діячі взагалі говорять відокремлення краю від України, тоді історична полеміка і ліберальні принципи відходять на другий план, а настає інший…

ПОЛІТИЧНИЙ АСПЕКТ

Проблему «русинства» в умовах України можна сміливо ставити в один ряд з питанням другої державної, російської, мови. І навіть не в плані — бути чи не бути, а в саме в ракурсі політичних спекуляцій. Лише лінивий політик не використовував російську мову у свої політичні грі, так само «русинське» питання, при вмілому використанні, може принести чимало вигод.

Директор Закарпатського інститут політичних досліджень Віктор ПАЩЕНКО не дуже серйозно ставиться до «русинів» як впливової політичної сили в регіоні, однак не виключає, що їх можуть вигідно задіяти у свої політичних іграх на самому високому рівні:
«Я не бачу серйозних політичних наслідків, які можуть бути після такого рішення Закарпатської обласної ради. Русини ніколи не були серйозною силою, як у фінансовому плані, так і у плані кадрів, політичного впливу тощо. Тому не слід у «русинському» контексті говорити про розкол України чи Закарпаття — для цього немає жодної політичної бази. Рішення, прийняте обласною радою, я б радше назвав політичним — таким собі актом культурницької справедливості. Інша справа, що воно буде активно використовуватися для різного роду спекуляцій, однак, це все лише демагогія. Їм нема на що опиратися, а тому реальної загрози вони не несуть. Радше їх будуть використовувати одні, другі, треті для досягнення певних політичних цілей.

Хоча, все ж таки я вбачаю у цьому рішенні і більш складнішу гру, на високому рівні, як один із способів вибивання козирів у антикризової коаліції. Гадаю, що Віктор Балога зробив хід на випередження, внаслідок чого в «русинському» колі підніметься проукраїнське крило. Якби ж це рішення ініціювала антикризова коаліція, то зрозуміло, що симпатії певної частини закарпатців були б на боці Партії регіонів».
В принципі й самі русини, принаймні деякі їхні лідери стверджують, що про ніякий сепаратизм в даному випадку не йдеться. Навпаки, вони стверджують, що прийняте обласною радою рішення значно зменшило політичну напругу навколо цього питання. Так, у коментарі для «Старого Замку «Паланку», зазвичай різкий і неоднозначний у висловлюваннях Дмитрій Сидор уже не був таким категоричним, як у деяких своїх інтерв’ю українським та російським ЗМІ. Ба більше, за його словами, «русини» всі свої сили спрямовують на те, щоб зберегти єдність України: «Ми живемо на своїй, русинській землі, яка увійшла до складу України нашим же голосуванням. Ми русини голосували за приєднання до України і тепер нам дивно слухати, що хтось із українців каже, що ми сепаратисти, і що ми їх називаємо окупантами. Не ті слова нам приписують. Повісили на нас ярлик, що ми є сепаратистами тої держави, яку ми самі ж і будували. Це апріорі не вірно. Ми разом з українцями державотворчий народ. Ми всі свої русинські сили спрямовуємо на те, щоб зберегти єдність України і саме в рамках України ми, русини, хочемо бачити нашу нову материнську державу, де ми повністю можемо розкритися як народ і разом з українцями збудувати єдину політичну українську націю».

На такій оптимістичній ноті, хотілося б і завершити цей матеріал. Якщо справді, після рішення обласної ради, «русини» готові закопати «сепаратистську сокиру», а вона, безумовно мала місце, і перейти в нормальне русло співпраці з державними органами влади не лише на обласному рівні, то тільки честь і хвала Закарпатській обласні раді за те, що вона змогла знайти спільну точку опори з людьми, які хочуть саме так ідентифікувати себе в національному плані, у такому cкладному питанні. Та все ж закрадається підступна думка, що ставити крапку ще рано, бо як показав час, ті, що називають себе русинами дуже тонко відчувають процеси, що відбуваються в нашій державі і випливають лише тоді, коли їм, чи ще комусь це дуже потрібно. І не факт, що вже через деякий час ми не почуємо нових вимог автономії чи взагалі від’єднання «Підкарпатської Русі».
Андрій ГАНУСИЧ, "Старий Замок "Паланок"
15 березня 2007р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Політика

20:41
Захищаючи Україну від московської орди, поліг Ярослав Багрій з Камʼянського Берегівського району
10:49
Жителю Сюрте на Ужгородщині, що переправляв "ухилянтів" до Словаччини, повідомили про підозру та "запобіжно" присудили домашній арешт
10:57
В Ужгороді "безправний" водій незаконно обладнав свій Opel проблисковими маячками
22:49
/ 9
"Що хочемо, те і робимо": у "терактівських" Керецьках на сесію сільради незаконно не пустили військових
16:52
/ 24
У Закарпатській облраді "нодьмодьорорсаґового" "слугу" Іванча замінив Цебер з бази "Миротворця", який з угорським паспортом їздив розважати окупантів до Криму
11:14
У Глибокому на Ужгородщині, поки господар поїхав до Ужгорода, в його дворі вигоріла надвірна споруда
11:00
Закарпатські поліцейські зібрали зібрали 2,5 млн грн і закупили 133 FPV-дрони для штурмової бригади "Лють"
19:56
/ 6
ВР затвердить нові назви 4 сіл на Закарпатті, зокрема – Пушкіна
19:33
/ 16
Помер ексголова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль
13:46
/ 9
Ізолюючи угорців Закарпаття, Орбан і Ко роблять все можливе, аби угорська громада ставала все меншою – Балога
22:30
/ 36
Опубліковано архівний виступ єпископа Івана Маргітича під час вшанування 60-ї річниці подій на Красному полі біля Хуста (ДОКУМЕНТ)
21:37
/ 7
Зеленський звільнив Токаря і призначив Гайдая головою Мукачівської РДА
11:15
/ 4
На Закарпатті судитимуть двох кліриків УПЦ (МП), яких СБУ раніше викрила на пропаганді комунізму
23:23
/ 7
У понеділок "недоброчесна" голова апеляційного суду Фазикош розглядатиме апеляцію "корупційного" голови земельної комісії Ужгорода Мильо
20:45
/ 15
Уряд призначив заступника голови Закарпатської ОВА Добромільського головою Державної служби України у справах дітей
19:05
/ 42
На Закарпатті греко-католицького священника позбавили парафії за проукраїнську позицію (ДОКУМЕНТ)
21:48
/ 12
Вслід за Кащуком сесію перед голосуванням покинув Лунченко, а обов'язки голови виконуватиме секретар ради Губаль
18:01
/ 5
Два клірики УПЦ МП на Закарпатті отримали підозру за пропаганду комуністичного режиму та срср
15:04
/ 6
Депутати міської ради Хуста проголосували за недовіру міському голові Кащуку
15:24
/ 3
Ворог запустив ІПсО з "погрозами" на адресу угорців Закарпаття від "українських націоналістів"
04:07
/ 38
Василіяни Закарпаття на Капітулі в Угорщині переобрали на наступні чотири роки дотеперішнього керівника Провінції св. Миколая
20:07
/ 31
В Угорщині на виборах керівництва закарпатських василіян "духовно навчає" угорський прихильник сепаратизму МГКЄ
14:14
/ 6
На Закарпатті одіозний клірик УПЦ МП, що є кумом Медведчуків, влаштував "жіноче" шоу зі своїм викликом у "військкомат"
14:38
/ 4
Скарга закарпатської адвокатки Бухтоярової в КСУ поставила під загрозу декларування статків чиновниками – НАЗК
21:24
/ 9
Жителі "вибухової" Керецьківської громади проігнорували звіт свого корупційного голови від ОПЗЖ Мушки
» Всі новини