В Ужгороді стартував 63-й концертний сезон

Цього року світова музична спільнота концертами, різноманітними мистецькими акціями та благодійними заходами широко відзначає 250-річчя з дня смерті Георга Фрідріха Генделя (1685-1759), яскравого представника епохи утвердження Реформації, одного з найвидатніших композиторів пізнього бароко та раннього класицизму.

В Ужгороді стартував 63-й концертний сезон

Його музика легка і в той же час потужна, кипить життям і енергією. Вона також може бути дуже драматичною. За своє життя композитор написав близько 50 опер, 23 ораторії, безліч церковних хоралів, органних концертів тощо, обіймав посаду директора Королівської академії музики, майстерно грав на органі. Його творчість мала величезний вплив на багатьох пізніших композиторів, включаючи Гайдна, Моцарта і Бетховена і ще при житті користувалася великою славою по всій Європі.

Його життя може бути прикладом жертовного служіння мистецтву для багатьох наших сучасників, бо не стояв у чергах Спілок за почесними званнями, правдами і неправдами, через тата, кума, свата не заносив дарунки у різноманітні канцелярії, не замовляв про себе, єдиного кращого і неповторного, хвалебних відгуків у пресі і квітів собі на сцену і, звичайно, не просив собі до свята як не ордена, то хоча б почесної грамоти.

Гендель невтомно працював і самовдосконалювався. У 1712 році у нього з’являються дві нові італійські опери, за які королева Ганна подарувала йому довічну пенсію в 200 фунтів стерлінгів. Але то були інші часи. Давно це було.

Народившись у Німеччині і більшу частину свого життя працюючи в Англії, він створив новий музичний жанр – "Англійську ораторію", яка відрізнялася від італійської більш піднесеною мелодикою та монументальним аранжуванням. Не дивно, що сучасні як німці, так і англійці вважають його гордістю своєї нації і своїм національним композитором. Моцарт вважав Генделя найбільшим майстром хорового письма. Також Генделю приписують створення популярної музики. Принаймні він керував оркестром на відкритому повітрі і ці виступи міг слухати кожен бажаючий. Прикладами такої "популярної" барокової музики можуть слугувати "Музика на воді" (1717) та "Королівський Феєрверк" (1749), які у своєму роді не мають рівних.

Саме вишуканою програмою з творів Генделя, присвяченою пам’яті видатного композитора, минулого тижня, 17 вересня 2009 року, в Ужгороді колектив камерного оркестру та солісти Закарпатської обласної філармонії під керівництвом Заслуженого артиста України Владислава Юроша відкрили 63-й концертний сезон.

Щоб представити багатогранність таланту композитора, в програму концерту були включені твори як вокального, так і камерно-інструментального жанрів. Блискучий музикознавець та беззмінна ведуча філармонічних концертів Наталія Піцур ознайомила слухачів із характерними особливостями композиторського стилю Генделя.

Розпочався концерт трьома симфоніями з дванадцятициклічного твору Генделя, написаного композитором для камерного оркестру та клавесину. Вони відразу перенесли слухачів у таємничий світ музики бароко. Автентичність звучання оркестру підкреслювалась злагодженим звучанням струнно-смичкових інструментів: скрипок, альтів, віолончелей, контрабасу та клавесину. Дивовижна палітра оркестрової гри посилювалась надзвичайними можливостями великого залу філармонії – одного з найкращих акустичних залів Європи.

На зміну інструментальній музиці, що відкрила концерт, зачарував слухачів дует голосів Народної артистки України Марії Зубанич та Заслуженої артистки України Оксани Ільницької. У їхньому виконанні прозвучали арія Ромільди з опери "Ксеркс", дует та арія з ораторії "Мессія". Прем’єрою для ужгородських шанувальників класичної музики прозвучав концерт B-dur для клавіру з оркестром у виконанні колективу та його солістки Олени Юрош. Майстерність оркестрової гри було розкрито твором Concerto grosso № 10 d-moll, у якому солістами виступили Владислав Юрош, Сюзанна Дяченко та Мирослав Шутко.

Завершився концерт на величавій ноті блискучого твору Георга Фрідріха Генделя "Пассакалія". Вдячні слухачі квітами і гарячими оплесками подякували кожному окремому виконавцю за їхній високий професіоналізм та натхненну працю.

Атмосфера у залі панувала просто чудова і надзвичайно тепла. Не вдалося зіпсувати її ні тим, слава Богу не багатьом, випадковим "високоінтелігентним" слухачам, що намагались під час концерту поспілкуватись по мобільному або просто пройтись по залу, ні сусідові банку, сигналізація якого з добрих півгодини не вимикалась і голосно заважала спілкуватись з високим і вічним.

Повертаючись з концерту додому звернув увагу на величезну кількість кольорових бігбордів, які раніше не помічав. На одних нас закликали, на других – повчали, на інших розповідали куди нам іти, хто краде, хто увесь час відповідально відпочиває і хто невтомно працює. Всі вони були пусті за змістом і далеко не дешеві за своїм матеріальним виконанням. Остаточно повернувшись у сьогодення я чомусь згадав наш один із найкращих у Європі філармонічний концертний зал, музику Генделя, поважний оркестр і старенький розбитий клавесин. І подумав. А що, якби за оті чесно вкрадені гроші замість пустих і брехливих обіцянок про "світле майбутнє очима Сенкевича", їхні власники, покаявшись, взяли та й придбали новенький клавесин для колективу, що справді працює, реалізуючи гідні мистецькі проекти і для залу, який на те справді заслуговує. Та й, принагідно, ще заробили би собі пару добрих балів перед майбутньою дорогою у вічне. Чи може банк, який через кризу скоротив усіх тих, хто вміє вчасно вимкнути ту кляту сигналізацію, виступить як меценат у якомусь культурно-мистецькому проекті. Чи грошей немає? А тоді навіщо сигналізація?

Та про що це я. Каюсь. Це певно наслідки спілкування з високим. Очевидно музика навіяла.

До речі, свято високого мистецтва буде мати своє продовження і вже 25 вересня 2009 року в рамках ІІ Міжнародного фестивалю органної музики, камерний оркестр Закарпатської обласної філармонії знову пропагуватиме музику геніального композитора.

Євген Ясінський, "Трибуна",камерний оркетср,Закарпатська філармонія,
24 вересня 2009р.

Теги: Ужгород, Фрідріх Гендель, концерт, музика

НОВИНИ: Культура

16:06
Хор "Cantus" розпочинає концертний тур "Звуки небес, голоси землі"
15:00
Сьогодні в Ужгороді стартує ІІ Всеукраїнський конкурс хорового мистецтва імені Михайла Кречка
13:52
В Ужгороді в неділю зірковий склад акторів зіграє одну з кращих комедій XXI століття
11:20
/ 4
В Ужгороді розпочався IV Всеукраїнський фестиваль камерного мистецтва "Під цвітом сакури"
21:09
/ 1
Загублені у коханні
13:56
В Ужгороді вдесяте відкрили виставку-конкурс "Світ писанки"
06:00
Загадкова вісімка
10:52
Сьогодні, у четвер, в Ужгородському скансені відкриється виставка Мирослава Ясінського "Карби"
17:49
В ужгородському скансені відкриється виставка "Світ писанки"
05:49
У квітні в Ужгороді пройде VIII Міжнародний фестиваль "Музика без кордонів"
00:16
У середу в Хусті стартує IІ Всеукраїнський театральний фестиваль "FantaziaFest"
13:31
У скансені в Львові завершують масштабну реставрацію садиби з закарпатської Іршавщини
05:50
Із безодні
22:26
"Закарпатську" "Маріупольську драму" з успіхом показали в Києві
17:55
У Хусті відбулися нагородження переможців і гала-концерт ХІІІ Відкритого фестивалю-конкурсу стрілецької пісні "Красне поле"
15:41
Відвертий щоденник чи казка для європейців: як читати "Війну з тильного боку" Андрія Любки
15:09
У Хусті відбудеться нагородження переможців та гала-концерт Відкритого фестивалю-конкурсу стрілецької пісні "Красне поле"
14:25
Закарпатський облмуздрамтеатр розповів про свої найближчі події
14:26
У суботу в Хусті зіграють прем’єру вистави про Августина Волошина
15:11
Як відомі українські письменники хотіли поселитися на Закарпатті
08:20
/ 1
Обережно, любов
11:16
/ 1
Автор споруд ПАДІЮНу і "Едельвейсу" представив в Ужгороді виставку акварелей
22:08
/ 1
"Маріупольську драму" покажуть в Ужгороді та Києві
10:12
/ 1
У четвер відбудеться концерт Закарпатського народного хору "Загуди ми, гудаченьку"
11:08
Закарпатська філармонія запрошує на концерт "Музичне мереживо бароко"
» Всі новини