Ходіння по муках на законних підставах

Схоже, що бюрократичні волокіти, з якими часто стикаються українці при вирішенні повсякденних питань, як сніговий ком розростаються, приймаючи різноманітні форми. Пересічні громадяни витрачають чимало часу та нервів при оформлені субсидій, пенсій, тощо. Деякі оформлення потребують значної кількості довідок за якими необхідно вистоювати кілька днів, а інколи й тижнів. І не завжди цей клопіт людей має об'єктивне обґрунтування.

Ходіння по муках на законних підставах

Наприклад, при отриманні закордонного паспорту працівники ВВіР відправляють ужгородців в міськрайонну державну  виконавчу службу  за довідкою про відсутність у них заборгованостей та стягнень, які накладаються згідно із судовими рішеннями. Дане нововведення має за мету покращення виконання судових рішень в частині майнових та грошових стягнень, які накладені на громадян рішеннями судів. Ця новація впроваджена виключно  в угоду державній виконавчій службі, клерки якої згідно з своїми прямими функціональними обов’язками повинні виконувати судові рішення. Звичайно, не порушуючи права та свободи тих громадян, стосовно яких ніяких стягнень судами не застосовувалося.

На практиці все виглядає так. Громадянина, який бажає отримати закордонний паспорт скеровують в державну виконавчу службу. Державний виконавець перевіряє комп’ютерну базу та не знаходить відвідувача в списку боржників. Здавалося б, після цієї процедури людині повинні б виписати відповідну довідку. Та ні! Громадянину рекомендують написати заяву про надання довідки, посилаючись на необхідність перевірити наявність в нього боргів по журналах згідно алфавітного показчика і… пропонують прийти за папірцем через два тижні, а краще через місяць. Невдоволеним відвідувачам компетентно заявляють: "Такі терміни  встановлені Законом України "Про розгляд звернень громадян".

Така практика місцевої бюрократії неоднозначно сприймається мешканцями прикордонного міста: одні терпеливо вичікують отримання довгоочікуваного папірця, інші хвилюються із-за відсутності можливості вчасного отримання закордонного паспорту, адже в когось із-за недолугих дій чиновників відміняється трудовий контракт за кордоном, у декого страждає бізнес, а хтось не може отримати в іншій країні своєчасну медичну допомогу.

Корпоративне бажання державної виконавчої служби своєчасно виконати судові рішення зрозуміло. Адже громадянина, який виїде закордон важко примусити сплатити штраф, аліменти чи інші грошові компенсації. Тут сумнівів бути не може – рішення суду повинно бути виконане в повному обсязі. Але чому переважна більшість громадян, стосовно яких не застосовувалися судові санкції, повинні днями вистоювати черги під державною виконавчою службою, щоб написати заяву та почути, що за довідкою прийти вони повинні через місяць?!

 Тобто, чиновники виконують свої функції за рахунок часу та здоров’я  громадян. І справді – благими намірами вистелена дорога до Пекла!

Такі дії державної виконавчої служби частково можна зрозуміти: погане матеріально-технічне забезпечення та низька заробітна плата не спонукають держслужбовців до  оперативної видачі довідок клієнтам. Тим паче, що це не є основним обов’язком служби. Тому людські черги під своїми кабінетами вони розсіюють із допомогою Закону "Про звернення громадян". Хоча існує й позитивна практика в тому ж Ужгороді. Так наприклад, при проходжені технічного огляду в ДАІ комп’ютерна система виокремлює громадян котрі мають борги, чи тих, чий автомобіль  перебуває під арештом. Таким чином до виконавчої служби "даішники" відправляють тільки тих громадян, які повинні познайомитися з державним виконавцем згідно з рішенням суду.

Парадоксальним є й застосування Ужгородською міськрайонною державною виконавчою службою Закону України "Про  звернення громадян", адже цей закон був прийнятий Верховною Радою ще в 1996 році з метою подолання бюрократичних перепон, а не навпаки. Так стаття 15. (Розгляд заяв (клопотань) однозначно тлумачить: "Органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань)… Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки.

Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого".

Проте ужгородське "ноу-хау" тим і відзначається, що чиновники самі змушують громадян подавати безглузді заяви щоб потім згідно з чинним законодавством, а головне – на терміни передбачені цим законодавством якомога далі відіслати громадянина з його проблемами.  Цікаво,  чи довго ще будуть ужгородці доводити місцевим можновладцям, що вони не є верблюдами…

 

Віталій Глагола, Закарпаття онлайн.Блоги
04 квітня 2010р.

Теги: Віталій Глагола, виконавча служба, закон, ужгород, паспорт