Кельтські підвалини Мукачева

Мукачівський краєзнавець і журналіст Олексій Філіппов видав вже четверту книжку з історії рідного міста – “Кельти на берегах Латориці. Ранній залізний вік (ІІІ ст. до н.е. – 65 р. до н.е.)”, що присвячується всесвітньо відомій пам’ятці – кельтському опідуму (укріпленому поселенню, протомісту), що займав 15 га на горах Галіш (237 м над рівнем моря) і Ловачка.(304 м).

Кельтські підвалини Мукачева

На пам’ятку натрапили випадково, коли у 1840-х при добуванні каменю вирили поховання зі жменею кельтських монет. Ще через два десятиліття там почав планомірні дослідження археолог Т.Легоцький, який і ввів пам’ятку др. наукового обігу. У 1920-30-х там копали Й.Янкович і брати Затлукали, по війні – В.Бідзіля, у 1986-1988 р. – О.Дзембас.

Нині на Закарпатті відомо близько 40 поселень латенської культури, але Галіш-Ловачка лишається найзначнішим з них. На ньому відкрито 24 напівземлянки, мешканці спеціалізувалися на обробці чорних і кольорових металів.  

Книжка містить вперше перекладену з угорської статтю Т.Легоцького “Клячаново” 1892 р. (с.7-15), в якій повідомляється про пам’ятку і детально описуються знахідки. Подано детальний звіт про розкопки О.Дзембаса, підготований за участі археолога (с.19-24). Наводиться смілива думка В.Котигорошка про величезні розміри кам’яної стіни опідуму (с.24). Особливу увагу приділено кельтській зброї. Також прокоментовано гіпотезу авторів сучасної монографії “Етногенез арійських і до індоєвропейських народів” В.Кирія і Л.Сікори, які вважають гуцулів нащадками кельтсько-германського племені бастарнів, а бойків – нащадками праслов’янського племені венетів, теж з можливими кельтськими коренями (с.41-43).

Також наведено цікаві дані про сучасну етнографічну садибу “Кельтський двір” Юрія і Галини Клованичів, власники якої намагаються осягнути таємниці прадавньої кулінарії, які свого часу були трагічно втрачені – досить згадати баладу Р.Стівенсона “Вересків мед”. Останнім на сьогодні здобутком господарів є відтворення за кельтською рецептурою житнього хліба, котрий доводиться готувати понад десять годин. Завдяки цим ентузіастам пам’ятка продовжує жити, а не є мертвим об’єктом, чиї споруди глибоко під землею, а речі – ще далі у музеях.

Наведено статті про ці відомі далеко за межами області експерименти, написані О.Ворошиловим, А.Коцем, О.Поповичем. у цій місцевості неодноразово бував А.Ерделі. У садибі традиційно відзначають два традиційні кельтські свята, які парадоксально співпадають по часові з двома головними радянськими торжествами, хоча і мають інший смисл. 1 травня – Белайн, вигін худоби на випас із запалюванням великих вогнищ, між якими проганяли тварин. З 31 жовтня кельти кілька днів відзначали Самайн – закінчення аграрного року, повернення пастухів до поселення. 

У травні наступного року виповнюється 55 років знаменитим персонажам Астеріксу і Обелікcу, що з’явилися спершу як герої коміксів, а відтак і мультфільмів та кіно. Це співпаде з 55-річним ювілеєм Ю.Клованича. 

Галіш-Ловачка та інші навколишні кельтські пам’ятки можуть стати ще одним унікальним туристичним трендом Мукачева і всього Закарпаття. Якщо за перевалами науковці говорять тільки про “кельтську вуаль” (незначні впливи у топоніміці і матеріальній культурі), то у нас маємо, послуговуючись тим же образом, не вуаль, а міцні металеві лати. Питання про вплив кельтів на етногенез слов’ян тільки починається ставитися, але і тут вже намічаються цікаві результати (роботи К.Тищенка).

То ж відродження пам’яті про кельтську передісторію Закарпаття слід усіляко вітати. Культурно-історичний потенціал Галіш-Ловачки тільки починає відкриватися по справжньому і може обіцяти ще не один сюрприз.

А Олексій Філіппов обіцяє продовжувати свою серію книжко про Мукачево, які ґрунтуються на власних архівних знахідках і аптечних першопублікаціях піонерів історичного пошуку.

12 листопада 2013р.

Теги: кельти, Філіппов

Коментарі

Василь Гецко 2013-11-16 / 14:36:16
СВЯЩЕНИК ДИМИТРИЙ СИДОР - ОПАСНЫЙ ЧЕЛОВЕК

Священник московского патриархата Димитрий Сидор, настоятель Ужгородского храма, не только обвинил своих адвокатов Василия Мокану и Петра Годьмаша, но даже публично оклеветал их. Все зают, что с этой целью он, под псевдонимом Симеон Воловий, написал опубликованную 18.10.2013 г. в газете «Правозахист» статью «Плюсы и минусы политического суда…». В ней сказано, что выше названные адвокаты якобы были в сговоре с СБУ и судей. Якобы именно поэтому причине он, священник Димитрий Сидор, был осужден по ст. 110 Уголовного кодекса Украины к лишению свободы сроком на три года (условно).
Однако адвокат П. Годьмаш дал достойный отпор клеветнику Димитрию Сидору в статье «Брехня і правда про безпідставно засудженого священика Д. Сидора». Она 08.11.2013 р. была опубликована в той же газете «Правозахист». В ней документально подтверждено как адвокат П. Годьмаш во время 2-хгодичного судового процесса своими статьями в газете «Правозахист» юридически и даже психически давил на суд, чтобы оправдать Д. Сидора.
Казалось бы, после этого Димитрий Сидор должен бы хотя бы по извиниться перед своими адвокатами за свою клевету на них. Или же снова соврать, что он не имеет никакого отношения к клеветнику Симеону Воловому. Но Димитрй Сидора не такой человек, поскольку в его менталитете преобладает злость и ненависть, а не честность и благородство, обязательно присущее каждому священнику. Очевидно Димитрий Сидор здесь исключение. Только параноидное стремление к вождизму в русинском движении заставляет Димитрия Сидора до поры-времени скрывать истинный свой менталитет.
Василь Гецко

Корятович 2013-11-12 / 15:47:41
Печерник - Ану, будь ласка, поширіть дальше вашого мистичного знання про цих місць...(може і не тільки мені цікаво почути)...

Печерник 2013-11-12 / 14:57:45
п.Сергій, а є якісь матеріальні свідчення про духовне значення цих двох гір де опідіюм знаходився, для самого "кельтсьгого населення"? Я не історик, але при бажанні міг би розповісти в приваті або електронкою своє гіпотетичне бачення і знання цієї місцини, які я отримав під час прогулянки тією територією

sashavuz@gmail.com